| 16/08/2015 San Francisco | 
|  | Chinatown, Downtown, Painted Ladies, Golden Gate Bridge i Muir Woods |  | 
| Volíem
                      visitar San Francisco, teníem més o menys clar què veure i
                      teníem claríssim que ens anàvem a moure en moto, doncs a
                      més d'aprofitar uns vehicles que estàvem pagant,
                      l'experiència de Los Angeles (si tornéssim a fer aquest
                      viatge, llogaríem un cotxe per moure'ns per Los Angeles)
                      ens havia ensenyat que el transport públic era lent i poc
                      pràctic. A San Francisco s'han de tenir en compte un
                      parell de circumstàncies molt particulars: les costerudes
                      pujades i baixades i les contínues cruïlles de vies de dos
                      sentits sense semàfor en què se segueix un ordre estricte
                      d'arribada a la cruïlla, tot i que a la pràctica la
                      majoria de cotxes ens deixaven passar. En tot cas, era
                      diumenge al matí i hi havia poc trànsit quan ens vam
                      dirigir cap al downtown de la ciutat. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      cor al centre de San Francisco és Union Square, una plaça
                      que va rebre el seu nom després de les mobilitzacions de
                      recolzament a l'exèrcit de la unió durant la guerra civil
                      estadounidenca i que dóna nom també a l'àrea comercial,
                      hotelera, artística i teatral que la rodeja. En el centre
                      de la plaça vam poder admirar l'escultura memorial
                      dedicada a l'almirall George Dewell composada per una
                      columna de vint-i-sis metres coronada per una estàtua de
                      la deessa grega de la victòria Niké. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Ens
                      van sorprendre uns cors que hi havia a cada cantonada de
                      la plaça i que pertanyien a l'exposició 'Hearts in San
                      Francisco', una instal·lació anual d’art públic iniciada
                      el 2004 per la Fundació Hospital General de San Francisco
                      amb la finalitat de recaptar fons per al finançament de
                      l'hospital. El projecte es va inspirar en l’exposició
                      internacional 'CowParade', en què escultures de vaques són
                      pintades per diversos artistes i instal·lades a diverses
                      ciutats del món, però en aquest cas es van triar els cors
                      inspirant-se en la cançó de Tony Bennett 'I Left My Heart in San Francisco'. | 
|  | 
|  |  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Una
                      de les imatges càssiques i icòniques de San Francisco és
                      la dels seus tramvies. Els més retros són els que tenim
                      tots al cap, però n'hi ha de molts tipus diferents i fins
                      i tot hi ha trolebusos... | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| La
                      segona de les imatges càssiques i icòniques de San
                      Francisco és la dels carrers costeruts. En moltíssimes
                      pel·lícules hem vist persecucions per aquests carrers, amb
                      els cotxes botant i fent saltar guspires en caure a terra,
                      però la gent de la meva edat el que tenim a la memòria és
                      la sèrie de televisió 'Las calles de San Francisco', amb
                      el Karl Malden i el Michael Douglas. Tornant als carrers
                      amb forts pendents, hi ha algun tunel per poder circular
                      en pla deixant per sobre un tros de ciutat, com el
                      d'Stockton Street. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| A
                      la cruïlla de Bush Street amb Grant Avenue vam trobar
                      l'entrada a Chinatown a través de la Dragon Gate, una
                      porta erigida el 1969 en el tradicional estil xinès paifang
                      com a regal de la República de la Xina (Taiwan). Ens hi
                      vam endinsar per Grant Avenue fins a California Street, on
                      ens van cridar molt l'atenció els edificis Sing Fat i Sing
                      Chong, dos dels primers edificis construïts després del
                      terratrèmol del 1906 i bons exemples de l'arquitectura
                      neo-xinesa. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Allà
                      mateix ens va sorprendre trobar-nos l'edifici de maó de la
                      Old Cathedral of St. Mary of the Immaculate Conception,
                      una cocatedral neogòtica construïda el 1854, convertint-se
                      en l'edifici més alt de tot California. De la construcció
                      original, però, només es conserven els maons de l'exterior
                      i el campanar, doncs encara que va sobreviure al
                      terratrèmol del 1906, els focs que va provocar van
                      malmetre tota la resta l'endemà, fonent fins i tot les
                      campanes i el marbre de l'altar. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Si
                      per una banda Chinatown està enganxada al downtown,
                      per una altra ho està al districte financer i per això es
                      poden veure els enormes gratacels des de molts punts, però
                      nosaltres en aquest moments estàvem centrats en el barri
                      més antic de San Francisco, doncs data del 1840, quan s'hi
                      van establir els treballadors xinesos de les mines d'or.
                      Aquell assentament va anar creixent i configurant el que
                      és la comunitat xinesa més gran fora d'Àsia, convertint-se
                      en un reclam turístic que atrau més visitants que l'icònic
                      Golden Gate. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| San
                      Francisco es vanta de ser la ciutat on es van enfornar les
                      primeres galetes de la sort xineses que porten un missatge
                      a l'interior i per això vam visitar la Golden Gate Fortune Cookie Factory,
                      una petita fàbrica de galetes de la sort que data de 1962
                      i que segueix fent les galetes (deu mil galetes al dia)
                      seguint un procés força manual. S'hi fan tours
                      turístics a la fàbrica i es poden encarregar galetes amb
                      el missatge desitjat, que és el que va fer el Jaume amb un
                      missatge per a la Georgina. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Chinatown
                      no és real del tot i menys des que es va convertir en una
                      atracció turística i bona prova del que dic és la
                      diferència entre les façanes i els carrers del darrere o
                      de vegades entre les façanes de les plantes baixes i la
                      resta de pisos. De tota manera, la part menys turística sí
                      que és totalment real i en ella s'hi veuen els habitants
                      de la zona comprant el menjar a les botigues i un munt de
                      murals reivindicatius. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      dia anterior jo havia insistit en fer bugada, però no va
                      haver forma de convèncer els meus companys de viatge i
                      aquell matí em vaig trobar que ja no tenia calçotets nets
                      (els meus companys, tot i haver acordat el nombre de peces
                      que portaríem al viatge, n'havien dut de més i per això en
                      tenien) i vaig haver de vestir-me sense posar-me'n, per
                      això vaig aprofitar que estàvem en una zona tan comercial
                      per comprar-ne un parell, tot i que no va ser fàcil
                      trobar-ne de la meva talla. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| A
                      Commercial Street, ja tocant al districte financer, hi ha
                      el City
                        View Restaurant, un restaurant xinès de dim sum
                      del que havíem llegit bones crítiques i recomanacions dels
                      seus dumplings (especialment el de porro i gambes)
                      i de l'ànec a la pequinesa, però estava molt ple i vam
                      haver d'apuntar-nos a la llista per entrar-hi al cap d'una
                      estona, així que vam voltar una mica, el que ens va
                      permetre gaudir de la vista del Transamerica Pyramid, l'edifici més
                      alt de San Francisco amb dos-cent seixanta metres. | 
|  | 
|  |  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| De
                      tornada al restaurant, vam haver de fer una miqueta de cua
                      abans de poder seure en una taula. La decoració és molt
                      senzilla i el funcionament com a mínim és curiós, doncs
                      els cambrers van treient carretons amb menjar de la cuina
                      i passant entre les taules oferint-lo, no saps el preu
                      dels plats ni el seu contingut (els cambrers parlen poc
                      anglès i força malament) i en un full que hi ha sobre la
                      taula van posant segells o fent símbols en funció del que
                      demanes. De tota manera, no va ser cap problema perquè tot
                      estava boníssim i no ens va semblar pas car. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      agafar Montgomery Street fins que vam girar a la dreta per
                      Market Street, passant per la seu de la companyia
                      estatunidenca de serveis financers Wells Fargo, on hi
                      havia una autèntica diligència, i veient circular street
                        cars de la línia F (tramvies històrics -algun supera
                      els cent cinquanta anys- que van arribar a San Francisco
                      de diverses parts del món -Hiroshima, Moscú, Oporto o
                      Hamburgo són alguns exemples- per ser restaurats i seguir
                      en funcionament) i cable cars (aparentment, també
                      tramvies, però no tenen trole al damunt i utilitzen un
                      sistema d'arrastre per cable). | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      sistema del cable car només té tres línies en
                      funcionament perquè és molt car de mantenir i subsisteix
                      més com a atracció turística que no pas com a medi de
                      transport. Entre els seus anacronismes, hi ha les
                      plataformes giratòries al final de cada recorregut per fer
                      el canvi de sentit de forma manual. S'hi congreguen moltes
                      persones, tant per veure la maniobra com per pujar-hi, que
                      pot costar dues hores d'espera. Aquest temps d'espera més
                      que no pas el del recorregut pròpiament dit és el que ens
                      va convèncer de no fer el trajecte en alguna de les
                      línies, però sí que vam poder veure la maniobra i fer-nos
                      unes fotos de record. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      que vam fer va ser anar a buscar les motos, dirigir-nos a
                      l'hotel per agafar la roba bruta i anar a Cow How Laundromat & Cleaners a
                      fer la bugada. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      deixar la rentadora donant voltes amb la nostra roba
                      dintre i vam marxar amb les motos a Alamo Square Park, un
                      parc enmig d'un barri residencial farcit de cases
                      victorianes. De fet, entre 1849 i 1915 es van aixecar
                      gairebé cinquanta mil cases d'aquest estil en colors
                      llampants de les que actualment en queden unes quinze mil
                      (la majoria de les que falten són a causa del terratrèmol
                      del 1906). | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Moltes
                      d'aquestes cases es van repintar durant la segona guerra
                      mundial amb colors grisos, blaus i verds militars, encara
                      que a partir del 1963 es van tornar a repintar amb colors
                      forts que no respectaven la coloració original de les
                      cases ni de l'estil constructiu, però que posaven en
                      relleu els detalls arquitectònics. Es van anomenar painted
                        ladies, tot i que si parlem de les Painted Ladies
                      ens referim a la filera de cases que hi ha entre els
                      números 710 i 720 d'Steitner Street. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Aquestes
                      cases, que per cert també es coneixen com les Seven
                      Sisters, si no són tan especials, per què són tan
                      conegudes? Doncs perquè estan dalt d'un turó (al cim del
                      turó hi ha el parc) que permet veure al seu darrere els
                      gratacels del downtown, el parc permet
                      fotografiar-les des de molts angles i han aparegut a
                      moltíssimes publicacions i moltíssimes produccions
                      àudiovisuals (allà hi vivien els protagonistes de la sèrie
                      'Padres
                        forzosos', per exemple). | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| A
                      més, si tot això no fos suficient, a partir del setze
                      d'agost del 2015 també són conegudes mundialment perquè
                      nosaltres ens hi vam passar per veure-les i
                      fotografiar-les. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| De
                      tornada a la budaderia, vam esperar que acabés de rentar i
                      vam posar un parell d'eixugadores i després vam dur la
                      roba de tornada a l'hotel. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| De
                      tota manera, no ens vam quedar a l'habitació, sinó que vam
                      tornar a agafar les motos perquè eren quarts de sis de la
                      tarda i encara teníem temps per anar cap al Golden Gate
                      Bridge. | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Abans
                      de circular per ell, ens vam detenir a l'aparcament del
                      Bridge Pavilion, el Golden Gate Bridge Welcome Center, per
                      gaudir de la panoràmica i fer unes quantes fotos i a més
                      vam poder veure una secció de cable i descobrir Alcatraz a
                      la badia. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Per
                      creuar el pont en direcció sud és necessari pagar un peatge, però no es pot pagar allà
                      mateix, sinó que s'ha de fer online o
                      telefònicament bé per avançat o bé havent-hi circulat ja,
                      però en aquest cas es corre el risc de ser multat si
                      s'exhaureix el termini de pagament. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Un
                      cop travessat, vam aturar-nos al mirador de l'altra banda,
                      View Vista Point, des d'on vam poder clavar els ulls
                      damunt del pont penjant inaugurat el 1937 per unir San
                      Francisco amb el comtat de Marin, acabant amb l'intens
                      trànsit de ferris que havia col·lapsat la badia. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Amb
                      les motos vam recòrrer els setze quilòmetres que ens
                      separaven de l'entrada a Muir Woods National Monument, el
                      parc nacional (si és el president dels Estats Units qui
                      concedeix l'estatus, enlloc de parc nacional es diu
                      monument) a peus de Mount Tamalpais que deu el seu nom a
                      John Muir, el naturalista i conservacionista més conegut
                      del país per haver lluitat fermament per establir el
                      sistema de parcs naturals i haver conscienciat els
                      americans en els valors de l'ecologia, tot i que qui va
                      lluitar per protegir aquest espai va ser l'activista per
                      l'ecologia i els drets de les dones Laura White i el
                      matrimoni Kent, que són els qui van aprofitar la feina de
                      la Laura per comprar-lo a un bon preu i cedir-lo al
                      govern. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Hi
                      vam arribar a tres quarts de set de la tarda, quan ja no
                      quedava pràcticament ningú ni estaven oberts el centre de
                      visitants ni la botiga, però de tota manera vam poder
                      accedir-hi sense cap problema. De fet, segons he pogut
                      llegir, va ser tot un encert perquè a les hores centrals
                      del dia l'aparcament acostuma a estar ple i es recomana
                      reservar plaça abans de comprar l'entrada, això sense
                      tenir en compte que la massificació de visitants sempre és
                      molesta i més en un lloc com aquest en el que molts dels
                      turistes arriben en autocars d'empreses que organitzen
                      excursions des de San Francisco. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Es
                      tracta d'un bosc de coast redwood (sequoia
                        sempervirens), unes sequoies que creixen a la costa
                      del Pacífic des d'Oregon fins a California. Necessiten
                      molta humitat i per això és un bosc molt atapeït en una
                      zona on sovintegen les boires. A diferència de les
                      sequoies de Yosemite que no vam anar a veure, són més
                      primes, doncs amb els sis metres de diàmetre de mitjana
                      fan la meitat de les altres, però més altes, doncs poden
                      arribar als cent quinze o cent vint metres. De tota
                      manera, a Muir Woods, on es van talar molts dels arbres
                      més antics i grans per construir cases durant la febre de
                      l'or, les més altes arriben justet als cent metres, com
                      tampoc no n'hi ha de molt antigues (poden arribar als
                      quaranta segles) i les menys joves estan entre els cinc i
                      els nou segles d'antiguitat. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Per
                      poder visitar el parc, hi ha diferents camins força
                      adaptats amb algunes rutes circulars i hi ha molts panells
                      amb informació interessant (entre ells, un tronc que té
                      alguns anells amb referències a esdeveniments històrics
                      com l'arribada de Cristòfol Colom a Amèrica), a més que
                      s'organitzen visites guiades i, durant el seu horari
                      habitual, també es pot accedir al centre de visitants. Com
                      a recomanacions, apart de fer les reserves corresponents,
                      portar aigua, alguna cosa per picar en plan energètic si
                      es vol fer una bona caminada, roba que abrigui una mica
                      encara que sigui un dia calorós i alguna bossa per
                      endur-se tots els residus, doncs no hi ha papereres. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      anar cap a Sausalito, on hi ha un barri de cases flotants
                      de colors llampants que paga la pena, però no vam ser
                      capaços de trobar-lo i finalment vam desistir. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Havíem
                      de deixar el comtat de Marin i tornar cap a San Francisco
                      i per fer-ho vam tornar a creuar pel Golden Gate Bridge,
                      aquest cop en sentit sud. La veritat és que la sensació a
                      l'hora de creuar-lo va ser la d'alegria, però segons he
                      llegit si ho fas a peu o en bicicleta pels carrils
                      dedicats a banda i banda has de sumar-hi la impressió de
                      veure's suspès per sobre de l'aigua. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vaig
                      dir d'anar a posar gasolina, però eren pràcticament les
                      nou de la nit i estàvem tots cansats, així que es va
                      decidir que ja ho faríem l'endemà. Com a curiositat, de
                      camí a l'hotel, on vam sopar alguna cosa abans de
                      ficar-nos al llit, vam veure una moto amb un respatller
                      molt curiós, doncs semblava ben bé una cadira de casa. | 
|  |  |