02/08/2015 Los Angeles |
![]() |
Downtown, Chinatown, El Pueblo i l'observatori Griffith |
![]() |
Vam
quedar a les vuit del matí per esmorzar. El teníem inclòs
amb la reserva, se servia a l'altell del hall i
consistia bàsicament en cereals, gofres (hi havia una
persona fent-les una a una amb una gofrera petitona),
mantega i xarop d'auró. |
![]() |
![]() |
|
Després
d'haver reservat l'hotel, vaig descobrir que a la teulada
de l'edifici del costat s'havia gravat el 1987 el vídeo de la cançó 'Where the
streets have no name' dels U2, així que el primer que vam
fer en sortir de l'hotel va ser acostar-nos-hi. |
![]() |
|
Ens
feien gràcia objectes quotidians que potser no ens
n'haurien de fer, però com que eren diferents i fins i tot
alguns els havíem vist en pel·lícules o sèries, els
fotografiàvem i els comentàvem, com els cartells
indicadors dels noms dels carrers, que estan situats en
les cruïlles sobre la calçada longitudinalment al carrer
que indiquen, creant una certa confusió. De fet, en sortir
del metro el dia anterior ens vam discutir sobre cap on
havíem d'anar pels cartells indicadors. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Des
de la cantonada de 5th St. amb Broadway St. vam poder
contemplar una relíquia dels anys trenta del segle XX,
l'antena de la KRKD, una emissora que es va traslladar al
bonic edifici Spring Arcade el 1932, alçant l'antena i
canviant les seves sigles per les que hi ha encara a la
torre i que fan referència a la paraula 'arcade'. |
|
Seguint
per 5th St., vam arribar a Pershing Square, una plaça que
és tot un parc públic en ple centre de Los Angeles, està
damunt d'un aparcament soterrat i té parades d'autobús de
diferentes línies i una estació de metro. |
|
![]() |
En
aquesta plaça hi ha un edifici que és història de Los
Angeles, l'Hotel Millenium Biltmore, un hotel construït el
1923 que ja des de la seva inauguració va voler treure
pit: tres mil convidats, entre ells Jack Warner, Cecil B.
DeMille, Mary Pickford i Myrna Loy, set plats i set
orquestres. Tot el glamurós elenc de Hollywood ha passat
per ell i en la seva suite presidencial hi han
dormit sis presidents dels Estats Units, membres de les
cases reials europees i mafiosos com Bugsy Sieges i Al
Capone. També s'hi van organitzar cerimònies de lliurament
de premis Oscar i actors com Clark Gable, Spencer Tracy,
James Stewart, Gary Cooper, Bette Davis, Joan Fontaine,
Ginger Rogers i Claudette Colbert van rebre la preuada
estatueta en els seus salons. Per cert, una estatueta de
la que es diu que el seu primer esbós es va dibuixar en un
tovalló de l'hotel. I les connexions amb el cinema no
acaben aquí perquè ha estat també escenari de pel·lícules
com 'La Gran Estafa' (1960), 'El Golpe' (1973), 'Barrio
Chino' (1974) i 'Bugsy' (1991), a més d'aparèixer també a
la sèrie 'Mad man'. |
![]() |
![]() |
És
curiós que a la porta d'aquest luxós hotel hi trobéssim
una moto, que aquesta moto fos la primera moto que
veiéssim als Estats Units i que es tractés d'una Kawasaki
Vulcan 800 Classic. |
|
Als
baixos de l'hotel també hi vam trobar una perruqueria
masculina decorada de forma molt clàssica, però que
pertanyia a la cadena Angelo's Barbershop. |
|
Ens
van sorprendre alguns cartells que no arribàvem a entendre
del tot, no pel seu significat, sinó pel sentit que tenien
i a què feien referència. |
|
Era
diumenge al matí, passaven de les nou i no es veia
pràcticament a ningú pel carrer, entre altres coses perquè
és una zona en la que hi ha seus de grans empreses i
edificis públics i perquè a Los Angeles ningú no va
caminant a enlloc, però també és cert que ben pocs cotxes
es veien. |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Com
no podia ser de cap altra manera, en algun moment algú de
nosaltres havia de fer el paperot amb una màquina
expenedora de diaris i aquest vaig ser jo. |
![]() |
Estàvem
una mica acollonits amb les històries que s'expliquen dels
policies nord-americans, per això vam fer de forma molt
dissimulada i molt ràpidament la foto de la porta d'un
cotxe de policia amb la famosa llegenda 'to protect and to
serve'. |
|
A
la cruïlla de 2nd Street amb Grand Avenue vam poder
admirar la curiosa façana del modern museu d'art
contemporani que rep el nom de The Broad en honor dels
filàntrops Eli i Edyth Broad, que van finançar amb 140
milions de dòlars la seva construcció. |
![]() |
A
continuació, seguint per Grand Avenue teníem el Walt
Disney Concert Hall, la quarta sala de Concerts al Centre
de Música de Los Angeles, un edifici del 2003 d'en Frank
Gehry que recorda molt el Museu Guggenheim de Bilbao, que
si bé es va construir sis anys abans (1997), va ser
dissenyat més tard. |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
El
Dorothy Chandler Pavilion és un altre dels auditoris del
complex Los Angeles Music Center i el vam trobar també a
Grand Avenue a continuació de la Sala de Concerts Walt
Disney. Va ser la seu de l'Orquestra Filharmònica de Los
Angeles des de la seva inauguració el 1964 amb direcció de
Zubin Mehta fins que es va traslladar al Walt Disney
Concert Hall per la seva millor acústica, passant llavors
a allotjar l'Òpera de Los Angeles i el Music Center Dance. |
|
|
Vam
pujar les escales que ens van conduir fins l'escultura
'Peace on Earth' de Jacques Lipchitz, 'donada com a símbol
de pau als pobles del món' segon el seu autor en el
context de la Guerra del Vietnam el 1969. Estava envoltada
de dos-cents vuitanta brolladors d'aigua a mode de font en
els que vam jugar una mica, igual que vam jugar amb la
'Dance Door', l'escultura de Robert Graham que representa
una porta de bronze envoltada de figures de ballarins en
baix relleu i que està col·locada en un punt en el que
deixa que 'Peace on Earth' i l'edifici de l'ajuntament es
vegin a través del seu marc. |
|
![]() |
|
|
|
|
L'escenari
central del Mark Taper Forum marca la forma cilíndrica del
seu edifici, que està envoltat d'aigua, enllaçant amb la
font al voltant de l'obra 'Peace on Earth' i ajudant
d'alguna manera a suportar la calor que estàvem patint.
Per cert, aquesta zona recordo haver-la vist en un capítol
de la sèrie 'Bones', tot i que teòricament era la ciutat
de Washington DC. |
![]() |
|
Vam
passar per davant de la Central Los Angeles Area High
School #9 for the Visual and Performing Arts, que ens va
cridar l'atenció per la seva seguretat, pels missatges
dels seus cartells i pels idiomes en què estaven escrits i
no pas pels estudis que s'imparteixen ni per la moderna
arquitectura dels seus edificis, basada en peces d'escacs. |
|
|
|
Vam
veure que les indicacions pels vehicles no eren del tot
clares i entenedores en alguns punts, així que quan
agaféssim les motos ja ens calia tenir ben clara la ruta
al cap per no equivocar-nos. |
|
Ens
vam dirigir cap a Chinatown i a la confluència de César E.
Chávez Avenue amb Broadway sorpresivament vam trobar-nos
amb dos dracs sobre l'entrada al barri xinès i no només
això, sinó que un senyal ho deixava clar. Per cert, també
érem a la mítica Route 66! |
|
|
![]() |
La
veritat és que no ens va agradar, no li vam saber trobar
el què i per nosaltres va ser una visita totalment
prescindible. Carrers amb edificis sense cap gràcia, de
tant en tant algun tot a cent i poc més, si a això li
sumem la calor que feia... Vam trobar més visitable un
tram d'Spring Street en el que hi havia petites botigues
en edificis baixets, més de l'estil del que es veu en
algunes pel·lícules. |
|
|
|
Seguint
per César E. Chávez Avenue, vam arribar a Olvera Street,
que va ser la nostra entrada a El Pueblo. A banda
i banda del carrer hi havia edificis baixos de maons amb
botigues de souvenirs que en realitat són una
reconstrucció del segle XIX, encara que els originals no
eren gaire més antics, doncs dataven de finals del segle
XVIII. Val a dir que aquesta circumstància és una constant
a l'hora de visitar els USA i t'obliga a canviar la
perspectiva, doncs el que a Europa és relativament nou
allà és històric. |
|
|
![]() |
![]() |
Vam
pagar
l'entrada corresponent per entrar a Avila Adobe, la casa
més antiga de tot Los Angeles, construïda el 1818 per Don
Francisco Ávila, ocupada per l'exèrcit el 1847 i greument
malmesa durant el terratrèmol del 1971, va ser restaurada
per mostrar-se com exemple de l'estil de vida californià
de la dècada dels quaranta del segle XIX. Ens va semblar
més propera a construccions rurals del sud d'Espanya que
no pas algunes contemporànies europees. |
![]() |
![]() |
|
|
|
L'origen
de Los Angeles, que en aquell moment es deia El Pueblo de
Nuestra Señora la Reina de los Ángeles del Río de
Porciúncula, és recordat amb una placa al terra amb els
cognoms de les onze famílies a les que pertanyien les
quarata-quatre persones que s'hi van establir. |
![]() |
The
Plaza data de 1820 i és el centre neuràlgic d'El Pueblo,
en ella hi ha les estàtues de Carles III, Felipe de Neve i
Juníper Serra. Nosaltres ens vam fixar en el Eugene
Biscailuz Building, actualment un centre cultural mexicà,
en els policies, les ballarines mexicanes i el Restaurant La Luz del Día, on ens
vam prendre uns refrescs mentre véiem els ocellets
aprofitar les restes de la taula del costat. |
|
|
![]() |
![]() |
|
La
Iglesia de Nuestra Señora la Reina de Los Ángeles (The
Church of Our Lady the Queen of the Angels) es va fundar
el 1814, tot i que no va estar completament acabada i
consagrada fins quatre anys més tard. De tota manera,
l'actual edifici, que és un dels tres llocs designats com
Historic Cultural Monuments by the City of Los Angeles, és
del 1861 i va substituir l'anterior església. Nosaltres
ens hi vam donar una volta i ens vam sorprendre per la
quantitat de feligresos i el seu fervor religiós, tot i
que potser només és així els diumenges. |
![]() |
![]() |
![]() |
A
nosaltres ens costa donar un valor històric alt a llocs i
fets tan recents, tot i que no nego que el tinguin, i ens
vam fixar més en l'ambient i en les persones, però tampoc
no vam deixar de banda edificis com Pico House, un hotel
de luxe construït el 1870 per Pío Pico, un empresari
d’èxit que va ser l’últim governador mexicà de l’Alta
Califòrnia. Amb fontaneria interior, llums d’aranya
il·luminats a gas, una gran escala doble, cortines
d’encaix i un restaurant francès, era l’hotel més elegant
del sud de Califòrnia. |
|
Tant
el Vickrey-Brunswig Building, l'edifici de maó de cinc
pisos que va construir el 1888 l'arquitecte Robert Brown
Young combinant arquitectura italianitzada i victoriana,
com el Garnier Block Building allotgen La Plaza de Cultura
y Artes. |
|
|
Ens
vam dirigir a Sánchez Street i vam entrar al Chinese American Museum, un museu on
s'explica la història de la immigració xinesa als Estats
Units en general i a Califòrnia en particular, situat al
Garnier Building, l'edifici xinès més antic que es
conserva al sud de Califòrnia. |
|
The
Old Plaza Firehouse és el parc de bombers més antic de Los
Angeles. Construït el 1884, va funcionar com a parc de
bombers fins al 1897, només tretze anys. L'edifici va ser
utilitzat després com a saloon, botiga de cigars,
sala de billar, casa de barrets, mercat xinès, pensió de
mala mort, farmàcia... fins que es va restaurar als anys
cinquanta i es va obrir com a museu el 1960. |
|
![]() |
![]() |
Vam
travessar Los Angeles Street i Alameda Street per accedir
a l'interior de Los Angeles Union Station, l'estació de
ferrocarril principal de Los Angeles i la terminal
ferroviària de viatgers més gran de l'oest dels Estats
Units. Es va obrir el 1939, en ella conflueixen els
serveis del National Railroad Passenger Corporation, el
sistema regional de trens, Metrolink i tres línies de
metro a l'estació subterrània i ha aparegut a pel·lícules
com 'Union Station', 'Speed', 'Pearl Harbor', 'Blade
Runner' i 'Star Trek VIII: First contact' i sèries com
'24', amb Kiefer Sutherland i Elisha Cuthbert, i 'The Big Bang Theory', quan en
Sheldon decideix marxar tot sol a fer de vagabund i pensar
en la vida al capítol final de la setena temporada. |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Era
un quart i mig d'una del migdia i vam entrar a Philippe The Original, un restaurant
mític en funcionament des del 1908 i en la localització
actual des del 1951 (crec que no han variat gens la
decoració des de la seva inauguració). És conegut també
pel seu saborós French Dipped Sandwich, tot un imperdible
per a qualsevol visitant i, pel que vam veure, un clàssic
entre els assistents al proper estadi de beisbol dels
Dodgers. |
![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
|
De
passada i sense buscar-lo, vam veure el temple de Thien
Hau, un temple xinès dedicat a la deessa oceànica Mazu
molt visitat per asiàtics o descendents d'asiàtics que
s'hi acosten per practicar la seva religió o fer turisme. |
![]() |
Vam
passar per sobre de Santa Ana Freeway i vam tornar a
trobar-nos sols pel carrer, recorrent grans avingudes i
grans distàncies. Hi havia travessies de dos-cents
cinquanta metres amb les voreres plenes de homeless
amb tendes, cartrons o mantes, molt colpidor i més a tocar
d'edificis enormes i relativament luxosos com
l'Ajuntament. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Little
Tokyo és un districte ètnicament japonès al centre de Los
Angeles i el cor de la major població japonesa-americana
d'Amèrica del Nord. És la més gran i poblada de només tres
Japantowns oficials als Estats Units, totes elles a
Califòrnia, però nosaltres només vam saber veure una
relativa concentració de restaurants japonesos i un petit
centre comercial obert i modern amb comerços que no
destacaven especialment per ser japonesos (entre ells, hi
havia una botiga de roba, complements i accessoris per
motoristes i motos). |
![]() |
![]() |
També
s'havia de veure el jardí japonès James Irvine, adjacent
al Japanese American Cultural and Community Center i
nosaltres només vam saber trobar un petit jardí que tampoc
no ens va dir gran cosa i que posteriorment vam confirmar
que era el que havíem estat buscant, decepcionant. |
![]() |
![]() |
Anàvem
buscant (i això que ja dúiem sis quilòmetres de passejada
a altes temperatures) alguna cosa que ens indiqués que
Little Tokyo existia i pagava la pena, però tot el que vam
trobar va ser el Higashi Honganji Buddhist Temple. |
![]() |
Ja
estàvem fent camí de tornada cap a l'hotel simplement
passejant sense una ruta marcada al mapa i ens vam trobar
amb el mural de 1985 anomenat 'The Pope on Broadway', de
l'artista multidisciplinar Eloy Torrez, representant a
Anthony Queen tal i com apareixia a la pel·lícula 'Zorba
el grec' de 1964, un mural que no és simplement una
expressió d'art, sinó que es tracta d'un reclam
publicitari de la marca Victor Clothing Co i està pintat a
l'edifici seu de l'empresa. |
|
En
arribar a la cruïlla de la 3rd Street amb Broadway ja
havíem entrat a la zona amb més vida del Downtown, estava
ple d'edificis més o menys històrics, com el Bradbury
Building, un edifici d'oficines de cinc plantes de 1893
que representa una fita arquitectònica per la seva
extraordinària atrileria de passarel·les d'accés, escales
i ascensors i la seva decoració de ferro, o el Million
Dollar Theatre, un dels primers palaus de cinema
construïts als Estats Units que va obrir les seves portes
el 1917 amb l'estrena de 'The Silent Man', hi havia
botigues a peu del carrer i hi havia gent caminant. |
|
![]() |
|
A
Broadway mateix, en concret a l'edifici Homer Laughlin,
vam entrar a Grand Central Market, el mercat públic més
gran i antic de la ciutat, un mercat amb certes similituds
amb els nostres, tot i que ens va semblar que estava més
orientat a menjar-hi i als turistes (rep més de dos
milions de visitants l'any) que no pas una altra cosa.
Hauria estat una bona opció per dinar si no haguéssim
passat per Pilippe's Original i si no hagués estat tan ple
potser hi hauríem picat alguna cosa. |
|
|
|
![]() |
![]() |
Vam seguir camí cap a l'hotel i en aquesta zona, com a la
resta de Los Angeles, feia olor a xocolata, però com que
per aquí et creuaves amb gent, era sorprenent que segons
amb qui et creuaves, tingués l'aspecte que tingués, et
venien bafarades que et tombaven d'esquena. |
![]() |
|
![]() |
Al
109 de 6th Street, ja a tocar de l'hotel, la botiga de
roba disco i fierce amb un toc gòtic de
dissenyadors independents Round 2 LA estava promocionant la
seva roba amb un concert de rock al carrer en el
que ens hi hauríem quedat si no fos pel cansament dels nou
quilòmetres de passeig. |
![]() |
Vaig
sortir a l'escala d'emergència de l'hotel a través d'una
finestra al passadís de la planta on eren les nostres
habitacions per intentar veure la teulada de l'edifici del
costat, on s'havia gravat el 1987 el vídeo de la cançó 'Where the
streets have no name', però uns policies que hi havia al
carrer em van dir que tornés cap a dins. |
![]() |
|
|
No
vam trigar gaire en tornar a sortir de l'hotel. Primer vam
anar a buscar la línia vermella del metro a Pershing
Square, vam baixar a Vermont/Sunset i allà mateix vam
agafar el shuttle que ens va dur fins
l'observatori Griffith. En total, va ser una hora i mitja
de viatge. |
![]() |
![]() |
En
arribar al final del trajecte, vam baixar de l'autobús i
el primer que vam veure va ser el monument als astrònoms,
una gran escultura de ciment que homenatja a sis dels més
grans astrònoms de tots el temps, Hipar de Nicea (aprox.
125 AC), Nicolau Copèrnic (1473-1543), Galileu Galilei
(1564-1642), Johannes Kepler (1571-1630), Isaac Newton
(1642-1727) i John Herschel (1738-1822). Per extensió,
també homenatja a tots els astrònoms i en particular també
a l'Albert Einstein, que no va ser inclòs perquè encara
era viu. |
![]() |
![]() |
![]() |
El
1955, en James Dean va encarregar un bust al Kenneth
Kendall perquè li havia agradat el que havia fet del seu
heroi Marlon Brando, un bust que no va arribar a veure mai
la jove estrella cinematogràfica perquè l'escultor el va
començar el vespre que en Dean va perdre la vida. De les
dues còpies que se'n van fer, una es pot veure al James
Dean Memorial Park a Fairmount, Indiana, mentre que
l'altra forma part del monument 'Rebel without a cause',
que rendeix tribut al mite de Hollywood i a la pel·lícula
homònima, doncs hi apareix l'observatori Griffith en
vàries escenes cabdals, tant a l'exterior com a l'interior
(per primer cop va aparèixer un planetari en una
pel·lícula, sí el planetari en el que va treballar en
Rajesh Ramayan Koothrappali a la sèrie 'The Big Bang
Theory'). |
|
Des
del mateix balcó en el que hi ha el bust del James Dean
(fa uns anys es va recol·locar en aquell punt
estratègicament per poder fer la foto) es poden veure les
icòniques lletres HOLLYWOOD. De tota manera, no era la
millor hora del dia per fotografiar-les, doncs el sol el
teníem de cara i ja bastant baix, tot i que ho vam
intentar des de tots els angles possibles i de totes les
maneres que se'ns van ocòrrer. |
|
![]() |
|
|
|
Dintre
de l'observatori hi havia molts panells explicatius de
temes científics que abarcaven des de la química elemental
a l'astrofísica, passant per la meteorologia,
l'electricitat, el magnetisme... Això sí, estava tot en
anglès i hi havia moltíssima gent, és a dir que no era
gens fàcil intentar gaudir-ho. |
|
|
Les
terrasses també estaven plenes de gom a gom, però
curiosament no per mirar cap al cel, que seria el més
lògic en un observatori astronòmic, sinó per mirar cap
avall, doncs ofereixen una panoràmica esplèndida de la
ciutat de Los Angeles. |
|
|
|
![]() |
![]() |
|
Per
tornar cap al centre, vam haver de fer el mateix que a
l'anada, però a l'inversa, amb l'afegit d'haver de fer una
llarga cua per agafar l'autobús a l'esplanada al davant de
l'observatori. |
![]() |
Quan
vam sortir del metro a Pershing Square, al voltant de tres
quarts de deu de la nit, ja era ben fosc i nosaltres
estàvem realment cansats després d'un dia esgotador
l'endemà d'un dia llarguíssim. |
|
![]() |
De
camí a l'hotel, vam veure un petit bar-restaurant obert i
vam decidir entrar a fer un mos. Es tractava del D-town Burger Bar a 6th Street, un
autèntic diner americà en el que vam menjar-nos
unes hamburgueses. |
|
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Durant
el sopar vam estar comentant com havia anat el dia, el que
més ens havia agradat i el que menys i el que volíem veure
l'endemà, però el Jaume i el David es veu que no en van
tenir prou i un cop a l'habitació van seguir comentant-ho,
alhora que anaven ocupant per torns el silló amb forma de
mà que formava part de l'eclèctica decoració. |
![]() |
![]() |