12/07/2019 Quimper - La Península de Crozon - Locronan - Quimper
|
Un
resum de La Bretanya |
Després d'esmorzar tots tres a
l'habitació, ens vam dirigir cap a La Península de Crozon,
una petita península en forma de creu en els paisatges de la
qual s'alternen els penya-segats espectaculars, les landes
de brucs, les aigües turqueses i les platges agradables, com
si la natura ens estés fent un resum de La Bretanya. |
![]() |
![]() |
La nostra primera visita era al
Pointe des Espagnols, la punta de la península de Roscanvel,
la part de la creu de la península de Crozon que mira al
nord, que a més és el punt més estret de la rada de Brest.
Repassant la història, en aquell punt i a finals del segle
XVI tres companyies espanyoles van construir un fortí que,
amb l'ajut d'un altre a l'altra banda de la rada, havia de
controlar-la i aconseguir fer caure Brest, però a l'altra
banda no es va aconseguir construir-ne cap i els 400 soldats
van ser atacats per l'exèrcit reial i els seus aliats
anglesos i van haver de patir nombroses baixes durant les diverses
setmanes que va durar el combat. Finalment, el fort va ser
arrasat quan els reforços espanyols estaven a pocs
quilòmetres de distància. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aquest episodi és el que li va
donar el nom, però com que és realment un punt estratègic,
un segle més tard, en Vauban (us sona?) va edificar unes
altres fortificacions que encara estan en part dempeus i
durant la Segona Guerra Mundial s'hi van construir búnquers,
es van instal·lar bateries i va ser una de les zones més
bombardejades. Actualment, però, serveix per admirar la rada
i la ciutat tot aprofitant la seixantena de metres que el
separen del nivell de mar, que poden ser algun més si es
puja a alguna de les fortificacions. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vam tornar cap a l'aparcament,
que estava a una cinquena part de la seva capacitat com a
molt, vam agafar el side i vam continuar vorejant la
península en direcció a Camaret-sur-Mer, però abans
d'arribar-hi ens vam aturar a la Plage Trez Rouz, una platja
de sorra de 330m de longitut on es va lliurar una sagnant
(Trez Rouz es traduiria com Ribera Vermella) batalla en la
que van morir prop de 1.200 soldats anglesos, donant el nom de La Mort Anglaise a la
part sud de la platja. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Va començar a apretar la calor
quan arribàvem a Camaret-sur-Mer. Vam recòrrer el Quai
Kléber, la Place Charles de Gaulle, el Quai Gustave
Toudouze, el Quai du Styvel i la part de l'espigó habilitada
pel trànsit mentre buscàvem un aparcament o un lloc on deixar el
sidecar (com que és moto, val deixar-lo als aparcaments per
moto i a llocs sobre la vorera on no molesta) sense
aconseguir-ho. Va ser a l'aparcament del final del Quai
Gustave Toudouze on vaig esperar que sortís algun cotxe per
aparcar. Tornant a l'espigó, gairebé a la punta hi ha la
Tour Dorée, una torre defensiva poligonal de finals del
segle XVII dissenyada per en Vauban (qui, sinó!). Fa divuit
metres d'alçada i és Patrimoni de la Humanitat. Abans de la
torre, hi ha la capella Notre-Dame de Rocamadour, que és
famosa per les maquetes de vaixells del seu interior,
ofrenes a canvi de la bona sort. |
![]() |
Vam estar buscant com bojos la
parada del trenet que feia una visita guiada a la branca
oest de la península de Crozon, que es divideix també en
tres branques, però allà on havia de ser estava en obres.
Finalment, vam trobar un cartell amb els horaris i com que
teníem temps suficient, vam anar a comprar pa i begudes i
vam dinar les compres acompanyades de part del menjar que dúiem en un banc davant dels vaixells del port. De tornada a on havia
d'aturar-se el trenet, no el vam veure pas. Vam esperar una
bona estona sense que hi aparegués ni el veiéssim per alguna
altra banda i finalment vam desistir i vam decidir marxar de
Cameret-sur-Mer, doncs anàvem a perdre tota la tarda i
estàvem passant molta calor. |
![]() |
A les rodalies de
Cameret-sur-Mer hi ha el Pointe de Toulinguet i les vistes
apropant-s'hi ja són espectaculars. No vam poder arribar a
la punta perquè la construcció defensiva formada per una
muralla i una torre ho impedien. En aquell punt, originàriament, va haver-hi una
construcció del segle XII, durant el segle XVII en Vauban va
fer modificacions i durant el segle XIX es va refer
totalment i després es va modificar. A més, fora del nostre
abast visual, també hi havia una bateria de canons i un far.
Per últim i potser més destacable, és la panoràmica del
Pointe de Pen-hir. |
![]() |
![]() |
![]() |
És una costa escarpada i
sinuosa que s'ha enfrontat durant milers d'anys a les
inclemències del temps i als embats de l'Oceà Atlàntic. |
![]() |
Vam deixar el sidecar a
l'aparcament i vam caminar durant uns deu minuts cap al
Pointe Pen-Hir, un dels paratges naturals més impactants de
La Bretanya (tant impactant que ens vam oblidar de
fotografiar les famoses illes Tas de Pols, tot i que després
sí que ho vàrem fer des del Cap de la Chèvre, doncs des d'un
punt es veu l'altre. |
![]() |
![]() |
![]() |
Sense moure el sidecar, ens vam
acostar, per indicacions de la Merlès, a la Creu de Pen-hir,
un monument en forma de creu fet de granit blau en honor
dels bretons de la França lliure que van fundar l'associació
Sao Breiz al Rege Unit durant la II Guerra Mundial. El va
inaugurar en Charles de Gaulle la dècada dels seixanta del
segle passat i hi ha la inscripció 'Kentoc'h mervel eget em
zaotra', que significa mort abans que profanació. |
![]() |
![]() |
![]() |
No ens vam aturar pas ni a
l'anada ni a la tornada al Memorial de la Batalla de
l'Atlàntic al Fort Kerbonn. El conjunt homenatja els marins
de totes les nacionalitats militars o civils que van perdre
la vida durant la II Guerra Mundial i està enfront del mar
al costat d'una casamata alemanya encara equipada amb un
canó. |
![]() |
Després d'haver vist els
aliniaments de Carnac, els de Lagatjar, malgrat que es poden
visitar totalment de franc i no hi ha cap tipus de control
ni impediment per tocar els menhirs, ens van semblar poca
cosa. En total són vuitanta-set menhirs i els més alts fan
uns tres metres. |
![]() |
A l'hora de visitar el Cap de
la Chèvre, la Merlès ja no estava per fer de turista, però
no la podíem deixar sola al sidecar, així que la vam carregar i
ens la vam endur a veure el Monument a l'Aeronàutica Naval,
erigit el 1988 on hi havia un canó defensiu alemany. Hi ha
la llista amb les 630 aeronaus desaparegudes a l'Atlàntic i
el monument en sí simbolitza una ala trencada que parteix de
les constel·lacions estelars. |
![]() |
![]() |
A nosaltres ens començava a
cansar ja tot aquest rotllo dels memorials per les guerres i
vam parar més atenció a la visió del Pointe Pen-Hir i de les
Tas de Pois, que són les roques que hi ha a continuació i
que donen la sensació que intenten evitar que la terra
s'enfonsi al mar. Per cert, totes elles tenen nom i les més
grans són Pen Glas (El Cap Verd), Ar Forc'h (La Forquilla) i
Bern Id (El Munt de Cereals). |
![]() |
Vam passar per Morgat, però no
vam trobar on aparcar i encara volíem visitar Locronan, així
que vam seguir fins a aquesta bonica localitat. El primer
que ens vam trobar va ser la carretera tallada, ens van
desviar i ja no vam poder arribar-hi per on volíem fer-ho
(com que hi havíem passat pel matí, jo ja havia fet un cop
d'ull). Vam aparcar bastant lluny del centre, però com a
mínim no vam haver de pagar (no es pot entrar amb vehicle). |
![]() |
Es tracta d'un poble que es va
enriquir durant el segle XIV amb el tèxtil per fer veles
marines, d'aquí que hi hagi bastantes cases de granit dels
segles XIV al XVII. Sembla talment ancorat en el passat,
doncs no es veuen cables de cap tipus ni cap altre símbol
del present (els cartells de les botigues són rèpliques o
adaptacions de cartells antics, per exemple). Tothom
considera la Place de l'Église el lloc més maco i
representatiu del poble i durant la nostra visita estaven
instal·lant grades i no sé què més per la Grand Troménie,
una romeria per Saint-Ronan que se celebra cada sis anys, i
no és que no es veiés la plaça, sinó que fins i tot costava
passar per ella. Si a això li sumem la caminada des de l'aparcament,
el cansament de voltar tot el dia, la calor que encara feia
i la dificultat de fer caminar la cadireta en un terra de
llambordes medievals, no és estrany que, malgrat que el vam
trobar maquíssim, no figuri en el nostre imaginari com un
dels punts forts del viatge, però si aneu per allà, no us el
perdeu. |
![]() |
![]() |
![]() |
De tornada a Quimper, vam
sortir a voltar prop de la catedral i vam seure a la
terrassa de la Crêperie La Corentine per sopar. El
menjar va estar bé, però érem a la part de la terrassa de la
Place Saint-Corentin, sota uns arbres que deixaven anar una
substància enganxosa. Costava molt aixecar els peus de terra
i havies d'anar amb compte de no tocar segons què. El cas
és que van anar més lents del que tocava i si a aquesta circumstància li afegim
que la Merlès no tenia gaire paciència (normal en una
criatura d'un any i mig), doncs el resultat no por ser gaire
bo: no sé com, va caure de la trona i es va donar un cop al
cap que podria haver estat molt pitjor del que va ser. Vam poder salvar la
situació amb senyals d'afecte i unes corredisses per la
plaça mentre la Núria acabava de sopar. |
![]() |
![]() |
A l'espai entre la Cathédrale
Saint-Corentin i la Chapelle Neuve vam trobar una carpa en
la que estaven tocant els Swing Amann, un grup musical de
versions bastant nombrós. Vam escoltar-los una estoneta i
fins i tot vam prendre unes cerveses. |
![]() |
![]() |
La Núria i jo estàvem bastant
cansats, però la Merlès estava que queia de son i a més
convenia que anés a dormir, així que vam deixar el concert i
vam tornar cap a l'hotel. |
![]() |
![]() |
![]() |