| 13/08/2015 Bishop - Bodie - Angels Camp | 
|  | Bodie i Yosemite N.P. |  | 
| El
                      despertador va tornar a sonar a les set del matí, ens vam
                      llevar i vam començar a espavilar. Vam esmorzar el que
                      havíem comprat el dia anterior al supermercat i cap allà
                      tres quarts de vuit del matí ja érem a la carretera. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      sortir de Bishop per la US Hwy 395 i de seguida vam poder
                      comprovar que el paisatge era totalment diferent al que
                      havíem estat veient els últims dies, doncs teníem a tocar
                      els alts cims de Sierra Nevada i la vegetació era molt més
                      frondosa. Si l'impacte visual era gran, potser ho era
                      encara més l'impacte tèrmic sobre els nostres cossos,
                      doncs la baixada de temperatura era realment apreciable. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      poder veure a mà dreta de la carretera un enorme llac que
                      fins i tot tenia alguna illa en el seu interior. Es
                      tractava del Mono Lake, un llac alcalí i hipersalí de 180
                      Km2 que es troba en una conca endorreica, que
                      és la responsable de l'alt contingut en sal i
                      conseqüentment de l'absència de peixos i de la formació de
                      les torres de tosca que atrauen als visitants. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Una
                      mica més endavant vam coincidir amb un grup de motos que
                      vam avançar i que vam pensar que potser també aniria cap a
                      Bodie, però no el vam tornar a veure. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Unes
                      divuit milles després d'haver passat Leo Vining, vam
                      agafar el trencall de la carretera Rd 270 a mà dreta per
                      dirigir-nos cap a Bodie, uns vint-i-dos quilòmetres dels
                      que els últims cinc són de pista. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Aquí
                      sí que hi havia guixeta a l'entrada, però amb els nostres
                      Park Pass no vam tenir pas cap problema per entrar-hi i
                      dirigir-nos cap a l'aparcament. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      poble de Bodie va sorgir com a assentament d'un parell de
                      desenes de persones al voltant de la petita veta d'or que
                      va descobrir en William S. Bodey el 1859. Aquell primigeni
                      assentament va anar creixent i es va acabar transformant
                      en el poble que coneixem. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Malgrat
                      les nostres fotos artifici de la descàrrega urinària, els
                      únics lavabos que hi ha a Bodie són els que hi ha a
                      l'aparcamenti sorprèn que no hi ha cap restaurant, bar ni
                      botiga. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| La
                      ciutat va crèixer exponencialment els següents anys,
                      sobretot a partir de la compra d'una de les mines per
                      l'Standard Company, assolint el 1879 una població d'una
                      desena de milers de persones. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Els
                      edificis estan tal i com els van deixar els seus
                      propietaris quan els van abandonar i per veure el seu
                      interior s'ha de mirar per les finestres, excepte a unes
                      poques cases a les que sí que s'hi pot accedir. Això ha
                      permès que s'hi conservin en el seu lloc els objectes
                      personals que hi havia. A més, les normes del parc
                      indiquen que es tracta d'un escenari històric que està
                      totalment protegit i per tant res no es pot collir ni
                      extreure. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Els
                      anys en els que es va extreure més or, les famílies, els
                      miners, els lladres, els pistolers, els propietaris de
                      botigues, les prostitutes i la resta d'habitants, entre
                      els quals es deia que hi havia gent de tots els països del
                      món, movien molts diners, doncs a més dels que guanyaven
                      els propietaris de les mines hi havia els dels miners, que
                      cobraven diàriament. I tots aquests diners miraven de
                      transformar-los en alcohol els seixanta-cinc saloons
                      que hi va arribar a haver a Main Street. Lògicament,
                      aquesta barreja de diners i alcohol van convertir Bodie en
                      una ciutat perillosa en la que els assassinats, els
                      tirotejos i els assalts a les diligències eren habituals. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Evitar
                      que s'entri als edificis evita que s'hagin de reforçar i
                      anar arreglant els terres, que patirien en excés
                      l'afluència de visitants. L'equip que preserva Bodie no ha
                      restaurat cap edificis, sinó que s'ha dedicat a
                      preservar-los tal i com estaven el 1962. | 
|  | 
|  |   | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Al
                      'mar de pecat castigat per les tempestes de la luxúria i
                      la passió' en què es va convertir Bodie, a més dels
                      seixanta-cinc saloons hi va haver sales de joc,
                      nombrosos bordells, caus d'opi, una oficina del banc Wells
                      Fargo, quatre parcs de bombers voluntaris, una banda de
                      música, estació de ferrocarril, tres diaris, sindicats de
                      miners i de mecànics, una presó, Chinatown, un
                      temple taoista i una estació de telègraf. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      crack de les companyies mineres de 1882 va
                      significar l'inici del declivi de Bodie, tot i que abans
                      de final de segle hi van arribar l'electricitat i una
                      sèrie de novetats tecnològiques per intentar reflotar el
                      negoci miner. Els miners i els diners, però, van marxar,
                      la ciutat es va transformar en una comunitat orientada a
                      la família i es van construir les esgésies metodista i
                      catòlica. Però un parell de grans incendis el 1892 i el
                      1898 van deixar molt malmesa la seva economia, que va
                      acabar de sucumbir amb la Gran Depressió, un altre incendi
                      el 1932, la Segona Guerra Mundial i el tancament de
                      l'última mina el 1942. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| La
                      despoblació total de Bodie va ser un fet i el 1961 va ser
                      designada com a National Historic Landmark, creant-se el
                      Parc Nacional l'any següent. És una zona dura per
                      viure-hi, doncs, en part a causa de la seva altitud de
                      2.556 m., és un rar exemple del clima subàrtic d'estiu
                      sec, amb nits especialment fredes (una mitjana de 303 nits
                      glaçades a l'any ho diu tot) i vents forts que arriben als
                      160 Km/h. Durant l'hivern, es recomana accedir-hi amb
                      esquís, raquetes o motos de neu, doncs molts 4x4 amb
                      cadenes acaben colgats a la neu pols. En canvi, a la
                      primavera el problema és el fang, que també dóna feina als
                      serveis de remolc propers. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| La
                      visita l'hauríem pogut allargar molt més, però teníem
                      moltes coses a fer i vam decidir que ja era hora de
                      marxar, però els amants de la fotografia s'hi poden estar
                      moltes hores fotografiant detalls i buscant enquadraments.
                      També hi ha la possibilitat d'accedir-hi un dels dies
                      (consultar el seu facebook) en què l'hora de tancament
                      s'allarga fins a les deu de la nit, possibilitant
                      participar en la visita guiada The Ghost Walk (18:00-19:30
                      h), en la que s'expliquent tenebroses i fantàstiques
                      històries de fantasmes i llegendes de Bodie, la visita al
                      molí fantasma (20:00 h) i la xerrada de l'astrònom Dave
                      Hurst sobre l'univers (20:30 h) sota un cel ple d'estels i
                      sense contaminació lumínica. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      desfer el camí que havíem fet al matí fins a Lee Vining,
                      on vam agafar el trencall cap a la CA-120, la carretera
                      Tioga Rd., seguint les indicacions cap a Yosemite National
                      Park i Tioga Pass. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| En
                      sortir d'una de les corbes a mà dreta, se'ns va obrir
                      davant nostre un espectacle de la natura, Ellery Lake des
                      d'un dels punts més fotogènics i, com no podia ser d'una
                      altra manera, ens hi vam aturar i vam fer les fotos
                      pertinents. | 
|  |  | 
|  | 
|   |   |  | 
|  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|   | 
      
      
      
      
      
      
| Només
                      unes tres milles (uns cinc quilòmetres) més endavant vam
                      entrar a Yosemite National Park, el primer Parc Nacional
                      declarat pel govern federal dels Estats Units, mercès als
                      nostres Park Pass. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      continuar endavant, però només uns deu minuts, doncs ens
                      vam tornar a aturar, aquest cop a Lembert Dome Picnic
                      Area, una àrea de pícnic a peus de Lembert Dome, una
                      immensa roca granítica en forma de cúpula que sobre surt
                      dos-cents quaranta metres per sobre de Tuolumne River. Vam
                      picar unes patates fregides i qui ho va necessitar va
                      aprofitar els lavabos. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| De
                      tornada a les motos, no podíem deixar de mirar a banda i
                      banda de la carretera, el paisatge es composava de boscos
                      i de roques de granit i no paràvem de veure llocs on
                      aturar-nos per gaudir-ho i fer fotos. Al nostre cap, però,
                      encara no ens fèiem a la idea que vint-i-quatre hores
                      abans érem al mig del Death Valley. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| A
                      Crane Flat vam aprofitar per posar gasolina i picar alguna
                      cosa, però no ens vam animar a fer la caminada cap al bosc
                      de grans sequoies de Merced ni cap al de Tuolumne, doncs
                      tant l'una com l'altra és una milla i mitja d'anada i el
                      mateix de tornada, però aquesta tornada és tota de pujada
                      (es pugen cinc-cents peus) extenuant. A més, allà mateix
                      vam agafar la Big Oak Flat Road, que ens anava a endinsar
                      al recorregut circular de Yosemite Valley. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Encara
                      circulant per Big Oak Flat Road, no ens vam aturar a Half
                      Dome View per admirar el paisatge perquè estava ple, vam
                      seguir endavant, vam passar per un tunel i vam aturar-nos
                      al primer mirador, on comença el camí per anar a Wildcat
                      Falls, un salt d'aigua preciós, però dels menys coneguts
                      del parc. Des d'allà no vèiem Half Dome, però el paisatge
                      seguia sent espectacular. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Una
                      mica més endavant, la carretera va començar a descendir
                      fins a arribar al fons de la vall i enllaçar amb El Portal
                      Road, que a l'alçada del pont Pohono ens va obligar a
                      creuar-lo i començar el recorregut circular. Vam passar de
                      llarg el trencall cap a Wawona i Fresno i una mica més
                      endavant ja ens va aparèixer El Capitan, una formació
                      rocosa vertical composta per un monòlit de granit de
                      nou-cents catorze metres d'altitud que ha esdevingut un
                      indret especialment atractiu pels escaladors. Conduíem
                      permanentment bocabadats, doncs l'espectacularitat d'Eagle
                      Peak, Sentinel Dome, Half Dome, North Dome i la resta de
                      pics i formacions rocoses t'obliga a obrir la boca i a fer
                      aturades allà on hi ha lloc per fer-ho. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      fer tot el recorregut circular per tornar-lo a començar i
                      aquest cop sí agafar el trencall cap a Wawona i Fresno. De
                      tota manera, només vam fer tres quilòmetres fins al
                      mirador just abans del tunel de Yosemite. Des d'allà,
                      teníem la panoràmica més coneguda de Yosemite, amb El
                      Capitan i Bridalveil Fall ('La Cascada del Vel de la
                      Núvia' en català) en primer pla, tot i que per l'època de
                      l'any en què vam viatjar nosaltres no hi havia el famós
                      salt d'aigua ni molts altres que es poden veure des de
                      l'inici del desglaç fins al principi de l'estiu. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Eren
                      quarts de cinc de la tarda i encara teníem un bon tros de
                      ruta abans d'arribar a la nostra destinació, així que
                      havíem de tornar a agafar les motos i marxar, descartant
                      anar fins a Glacier Point (ja l'havíem posat com a
                      opcional en funció de l'hora). Evidentment, si recomanen
                      entre dos i tres dies per visitar Yosemite, nosaltres no
                      podíem veure-ho tot en unes hores. En tot cas, vam
                      aprofitar tot el recorregut per la Big Oak Flat Road
                      (CA-120) per anar-nos empapant de tot el que vèiem i us
                      asseguro que ho vam poder fer perquè vam trobar molt
                      trànsit i vam haver de circular bastant més lent del
                      desitjable. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Prop
                      de les set de la tarda vam arribar a Angels Camp per Main
                      Street, que acull botigues amb encant, el centre de
                      visitants de Calaveras County, una fleca, dos restaurants
                      i l’Utica Hotel. Molt pintoresc i acollidor a primera
                      vista. Es tracta de l'única ciutat del Comtat de Calaveras
                      i això que té poc més de tres mil habitants. De tota
                      manera, és coneguda pel concurs anual de salts de granota,
                      que va aparèixer a l'obra 'The Celebrated Jumping Frog of
                      Calaveras' de Mark Twain i que es va celebrar per primer
                      cop el 1928 per la inauguració de la pavimentació de Main
                      Street. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| En
                      arribar a Angels Camp Bypass sense haver trobat el nostre
                      hotel, ens va donar la sensació que s'havia acabat la
                      ciutat i vam decidir donar la volta fins que vam entrar a
                      l'aparcament que compartien O'Reilly Auto Parts i Rodz
                      Grille per preguntar. Va costar una mica, però finalment
                      ens van indicar que estava al final de tot de la ciutat.
                      Com a Williams, estàvem allotjats a l'últim edifici. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Ens
                      vam instal·lar a la nostra habitació, però no ens vam
                      banyar a la piscina (crec que ja estava tancada, però en
                      tot cas no ens hi hauríem ficat perquè no feia tanta calor
                      i possiblement estava l'aigua freda). | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Eren
                      gairebé les nou del vespre quan vam sortir a sopar alguna
                      cosa, ja sense ànims ni forces per fer una volta pel downtown
                      d'Angels Camp. Vam anar cap a Rodz Grille, que el coneixíem per
                      haver-nos aturat al seu aparcament per preguntar per la
                      localització de l'hotel. Tenia un menú típic de diner i estava
                      ambientat en automobilisme del tipus hot-rod. En
                      acabat, cap a dormir. | 
|   | 
|  |  |