| 08/08/2015 Williams - Kayenta | 
|  | Horse Shoe Bend, Antelope Canyon, canvi de moto i de plans |  | 
| Teníem
                      planificat sortir ben d'hora, però com que l'esmorzar no
                      se servia tan aviat, vam acabar sortint a les vuit del
                      matí, després de l'àpat matutí. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| A
                      una cinquantena de quilòmetres de Williams hi ha
                      Flagstaff, que potser hauria estat el lloc normal on haver
                      fet les dues nits anteriors en comptes de fer-les a
                      Williams i així haver guanyat els tres quarts d'hora que
                      vam trigar a recòrrer aquesta distància, però segueixo
                      pensant que dormir a Williams va ser tot un encert. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Havíem
                      sortit de Williams per la Interstate 40, però un cop
                      travessat Flagstaff vam agafar la Highway 89, que ens
                      havia de dur cap a Page. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Dúiem
                      uns cent vint quilòmetres quan ens vam aturar a la
                      destartalada gasolinera Thrift Way de Gray Mountain. Això sí
                      que era absolutament i autènticament decrèpit i més si a
                      sobre li afegim l'hotel abandonat del costat. Hackberry
                      era la imitació comercial i aquesta era l'original! Si no
                      haguéssim anat tant justos de temps, ens hi hauríem estat
                      una hora fent fotos, però només vam repostar i vam esperar
                      que els fumadors calmessin les seves ànsies. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      tornar a engegar les motos sense problema i vam continuar
                      la ruta mentre el paisatge anava perdent vegetació i ens
                      anàvem endinsant en un paratge desèrtic. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Carretera
                      sense corbes i pràcticament plana, sense res a l'horitzó,
                      realment és una manera diferent de conduir. Et transportes
                      als teus pensaments amb la banda sonora de les cançons que
                      cantes o amb la formada pels sons dels tubs d'escapament i
                      de l'aire que travessa el teu casc i les teves ulleres.
                      Per això, creuar el Little Colorado River pel pont que el
                      1959 va substituir el Historic Tanner's Crossing Bridge és
                      rellevant. Per cert, el també conegut com a Cameron
                      Suspension Bridge, que és el pont que es va construir el
                      1911 i marcà un abans i un després a la zona, provocant el
                      creixement del poble de Cameron, encara funciona, però
                      només com a suport d'un oleoducte. De tota manera, segueix
                      dempeus i és el pont suspès més antic d'Arizona. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Em
                      va sorprendre molt durant tot el viatge les poques motos
                      que vam trobar-nos a la carretera, doncs com a mínim
                      esperava trobar altres turistes com nosaltres, igual que
                      vèiem cada dia un munt de cotxes i autocaravanes de
                      lloguer (i segur que en vèiem molts més, però no els
                      reconeixíem com a vehicles de lloguer). | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Havíem
                      entrat en territori dels Navajo i dels Hopi i la carretera
                      va començar a ondular-se, tant lateralment com
                      verticalment, es veien algunes formacions rocoses curioses
                      i de tant en tant trobàvem paradetes de venda d'articles
                      d'artesania dels indis. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      passar entre muntanyes i en un moment donat vam començar
                      l'ascensió a un port, però amb la calçada força ampla i
                      corbes no gaire tancades, més una distracció que no pas
                      una alegria en la conducció. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Ens
                      vam aturar en un mirador força ampli farcit de paradetes
                      de venda d'artesania navajo, però no preteníem pas comprar
                      res i ni tan sols ens vam mirar la mercaderia, doncs el
                      que preteníem era gaudir de les vistes a la vall per la
                      que circulava el Riu Colorado. Es podia veure clarament la
                      monumental esquerda del Marble Canyon, el que seria
                      l'inici nord del Grand Canyon, i al fons Vermilion Cliffs. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      acabar de pujar el port, que per cert és l'Antelope Pass
                      de 1.875 m. Uneix Bitter Springs amb Page, al comtat de
                      Coconino, i és molt costerut, superant fins a 1.000 peus
                      en només 3 milles. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Quedaven
                      uns vint minuts de ruta i el David i el Jaume van
                      canviar-se les motos per tal de provar-ne de diferents,
                      vam passar per davant de l'accés a Horse Shoe Bend, vam
                      circumval·lar Page i, després d'una aturada tècnica
                      rapidíssima per consultar el mapa, ens vam dirigir al
                      Lower Antelope Canyon, on teníem una reserva per
                      visitar-lo a les dotze del migdia, tot i que quan vam
                      arribar-hi ens van dir que a causa de la tempesta del dia
                      anterior estava la gorja negada i les visites posposades
                      (encara no sabien dir-nos a quina hora podríem entrar-hi). | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      decidir aprofitar el temps anant a visitar Horse Shoe
                      Bend, però a l'hora d'arrencar les motos la meva no ho va
                      fer. Era un problema elèctric, no tenia bateria suficient.
                      No l'havia deixat amb el contacte donat i dúiem prop de
                      tres-cents quilòmetres aquell matí. Vam intentar trucar a
                      Eaglerider, però no ho vam poder fer amb cap dels nostres
                      mòbils, llavors vam anar la Núria i jo a buscar una
                      gasolinera des d'on trucar i allà ens van dir que anéssim
                      al Walmart
                        Supercenter de West Haul Road. Vam fer el típic de
                      les pel·lícules,que és donar el número de la cabina i
                      esperar que et truquin i després d'una estona ens van
                      confirmar que vindrien des de Flagstaff amb una moto de
                      sustitució, però que encara trigaria una bona estona. Amb
                      les gestions fetes, vam tornar cap a l'entrada a Antelope
                      Canyon per informar el Jaume i el David. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Eren
                      quarts de dues i estàvem assedegats, així que vam carregar
                      l'equipatge de la Núria i el meu a la moto que havia
                      tingut pana i vam marxar amb les tres motos que
                      funcionaven a beure i menjar alguna cosa al McDonald's que hi havia a la vora
                      del supermercat (l'havíem vist quan havíem estat buscant
                      la cabina de telèfon i no calia voltar més). | 
|  | 
|  |  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Amb
                      les panxes plenes i ja refrescats, vam anar a veure el
                      Glen Canyon Dam Bridge, és a dir el pont de la presa de la
                      gorja Glen, un pont d'arc d'acer que creua el Riu Colorado
                      a l'alçada de la presa, salvant una separació de
                      tres-cents vuitanta-set metres i una alçada de dos-cents
                      deu metres. Vam passar per ell i un quilòmetre més enllà
                      vam girar cua per tornar per on havíem vingut. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      deixar les tres motos a l'aparcament a tocar de la Highway
                      89 i vam recòrrer caminant el quilòmetre  que ens separava
                      de Horse Shoe Bend, el famós meandre amb forma de
                      ferradura del Riu Colorado. Vam tenir la mateixa sensació
                      que el dia anterior al Grand Canyon: massa gran per
                      explicar-ho i fotografiar-ho, tot i que en aquest cas
                      (només) hi havia tres-cents metres d'alçada. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| De
                      tornada a l'entrada al Lower Antelope Canyon, ens van
                      confirmar que el podíem visitar i llavors vaig convèncer
                      els meus acompanyants per tal que hi entressin mentre jo
                      esperava la moto que m'havien de dur, doncs esperar-nos
                      tots podia suposar fàcilment que perdéssim la possibilitat
                      de visitar les gorges. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Havíem
                      reservat a mitjans de juny i a l'Upper Antelope Canyon ja
                      no hi havia disponibilitat a les hores que a nosaltres ens
                      convenien (bé, tot i que finalment l'entrada va ser a una
                      altra hora). El més conegut és l'upper, però al lower,
                      que és més curt i més estret, tens l'avantatge de la menor
                      massificació, malgrat que havent tancat tot el matí els
                      visitants anaven a ser el doble. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Jo
                      m'havia quedat a peu de carretera, doncs no es podia
                      accedir a les instal·lacions sense pagar l'entrada
                      corresponent (no valia el Park Pass perquè estant en
                      territori indi -navajo- la gestió corre a càrrec dels
                      indis i no pas del govern), sota un sol que s'hi coïen els
                      ous, sense cap tipus d'ombra i amb una ampolla gran
                      d'aigua que vaig anar dosificant. No en quedava gaire
                      d'aigua quan va arribar el representant d'Eaglerider a
                      Flagstaff amb una Indian Scout en un remolc. Va ser una
                      sort que em portessin la moto que jo volia, el problema és
                      que venia amb pantalla i no podia treure-la. | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Tant
                      una gorja com l'altra són fruit de l'erosió de la pedra
                      sorrenca del tipus navajo principalment per inundacions
                      sobtades. En el cas del Lower Antelope Canyon, conegut com
                      El Llevataps i amb nom navajo Hazdistazi, que significa
                      'arcs de roca en espiral', la gorja queda sota terra,
                      mentre que a l'Upper Antelope Canyon no cal baixar escales
                      de cap tipus i tant a l'un com a l'altre la visita és
                      guiada perquè hi ha risc d'inundació en cas de pluja i, no
                      ens enganyem, perquè així la visita dura el temps que
                      tenen previst i així pot entrar el següent grup. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  |  | 
|  | 
|  |  |  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  |  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Després
                      del canvi de moto, encara vaig haver d'esperar-me uns tres
                      quarts d'hora i, de fet, com que s'apropava l'hora de
                      tancar, vaig poder entrar a l'aparcament i esperar els
                      meus companys al costat de les seves motos. Teníem per
                      endavant dos-cents vuitanta quilòmetres encara i eren les
                      sis de la tarda tocades, així que no vam perdre temps i
                      vam pujar a les motos. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      sol va anar perdent alçada fins el punt que a partir de
                      deixar l'AZ 98 i agafar la US 160 ja era impossible
                      conduir amb ulleres de sol i es va acabar ponent. Vam
                      baixar molt el ritme perquè no hi havia gens de llum i era
                      un territori salvatge en el que ens podíem arribar a
                      trobar qualsevol animal. Un cop a Kayenta, vam decidir
                      buscar allotjament, vam preguntar al Wetherill Inn i ens van dir que
                      estaven plens, que possiblement hi hauria lloc al Kayenta Monument Valley Inn i que
                      fins a Bluff no trobaríem res. Ens van fer el favor i van
                      trucar a un allotjament que estava unes trenta milles
                      enrere, però també estava ple. Finalment, vam anar al Kayenta
                        Monument Valley Inn, on vam pagar l'habitació més
                      cara de tot el viatge. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      restaurant de l'hotel tenia uns preus que nosaltres no
                      estàvem disposats a pagar aquell dia, doncs preferíem
                      descansar a menjar. A l'altra banda de la carretera hi
                      havia un McDonald's (recordo que ja havíem dinat en un) i
                      una mica més enllà un Burger King en el que hi ha una
                      petita exposició en homenatge als indis navajo i la seva
                      aportació a la Segona Guerra Mundial, doncs per evitar que
                      es descodifiquessin les comunicacions estadounidenques que
                      interceptaven els alemanys algú va tenir la brillant idea
                      de transmetre en idioma navajo, un idioma tant especial
                      que els alemanys no van saber interpretar. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Al
                      final, ens vam acostar a la gasolinera i vam comprar
                      algunes coses per picar i beure. Ens va sorprendre molt
                      que hi hagués tants tipus de refrescs, no tant pels gustos
                      com per la varietat de colors, doncs crec que al catàleg
                      Pantone no n'hi ha tants! A l'habitació, ens vam posar
                      còmodes, ens vam refrescar, vam descarregar fotos, vam
                      comentar les peripècies del dia... i finalment ens vam
                      posar a dormir. | 
|  |