| 06/08/2015 Laughlin River - Williams | 
|  | Route 66 i primera tempesta |  | 
| A
                      les set del matí va tornar a sonar el despertador, vam
                      recollir i vam baixar l'equipatge fins a la porta de
                      l'hotel. El Jaume es va quedar vigilant-ho tot, nosaltres
                      tres vam anar a buscar les nostres motos i mentre
                      començàvem a carregar-les el Jaume va anar a buscar la
                      seva. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| A
                      Nevada el joc va ser legal del 1870 al 1910, provocant una
                      onada de turisme. Més tard, el 1931, paral·lelament a la
                      construcció de la presa Hoover, va aprovar lleis que
                      legalitzaven de facto gairebé totes les formes de
                      joc dins de l'estat. El nombre de casinos va anar creixent
                      i a ciutats pròximes a les fronteres de l'estat, com ara
                      Laughlin River, totes li ponien. Es calcula que a Nevada
                      hi ha uns dos-cents cinquanta casinos, és a dir un cada
                      quatre-centes vint-i-cinc milles quadrades, però d'uns
                      anys ençà les campanyes contra la ludopatia, el joc online
                      i el vertiginós i acaparador creixement de Las Vegas han
                      fet anar a la baixa els casinos que no són a la capital de
                      l'estat, tot i així segueix sent un sector que mou milions
                      de dolars. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      fer Casino Drive en sentit contrari a com l'havíem fet en
                      arribar el dia anterior, però enlloc de tornar a agafar la
                      Lauglin Highway vam creuar el riu Colorado, després
                      Bullhead City i Fort Mohave, doncs anàvem a buscar un
                      altre tram de la Historic Route 66. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  | 
|  |  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      començar, doncs, un tram de la Historic Route 66, però no
                      un tram qualsevol, sinó el que coincidia amb l'Oatman
                      Highway, una carretera sense voral, amb l'asfalt rugós,
                      gastat, trencat i esquerdat que ens va dur cap a les Black
                      Mountains del comtat de Mohave. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      cartell amb la llegenda 'Welcome to Oatman, Arizona' ens
                      va rebre a l'entrada, però hi va haver uns quants ases que
                      se'ns van acostar i també ens van voler saludar. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Ara
                      sí que havíem arribat al Far West! L'asfalt havia
                      desapàregut (no sé si alguna vegada n'hi havia hagut i
                      s'havia anat deteriorant o simplement no s'havia asfaltat
                      mai) i els edificis eren tots de fusta. Vam aparcar les
                      motos amb la sensació de deixar els cavalls lligats i vam
                      començar a fixar-nos en els detalls. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Teníem
                      planejat anar a esmorzar a l'Oatman Hotel &
                      Restaurant, un allotjament mític que, entre altres coses,
                      és conegut per haver ostetjat la parella formada per en
                      Clark Gable i la Carole Lombard durant les seves escapades
                      romàntiques i durant la celebració del viatge de noces. De
                      tota manera, entre els viatgers de l'actual Route 66
                      (turistes) es coneix perquè el seu bar està totalment
                      recobert de bitllets d'un dolar signats pels propis
                      viatgers. Nosaltres, però, no vam poder seguir amb la
                      tradició perquè estava tancat. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| De
                      tota manera, no ens vam quedar pas sense esmorzar, doncs
                      vam fer-ho a l'Olive Oatman Restaurant & Saloon, on
                      s'explica una part de la història de l'Olive Oatman, una
                      nena mormona que el 1851, mentre viatjava com a part d'una
                      expedició de colons, va veure com els indis Yavapai els
                      atacaven, mataven gairebé tota l'expedició i segrestava la
                      pròpia Olive (14 anys) i la seva germana Mary Ann (8
                      anys). Van malviure, patint tota mena de vexacions i
                      maltractes, durant un any perquè els indis Mohave van
                      saber de la seva història i les van comprar per
                      acollir-les amb ells. Van ser els seus millors anys, tot i
                      que morís la Mary Ann. Es va sentir estimada i fins i tot
                      va ser tauada com a símbol de pertinença a la tribu. Amb
                      vint anys, va arribar al poblat un missatge exigint el seu
                      alliberament, però ella no estava captiva i hauria pogut
                      marxar en qualsevol moment. El missatge, però, era del seu
                      germà petit Lawrence, que miracolosament també havia
                      sobreviscut, i va decidir tornar, encara que mai no va
                      aconseguir tornar a adaptar-se i ser feliç, en part perquè
                      sempre va ser considerada com mig salvatge pel tatuatge
                      blau de la cara. Es van escriure llibres sobre ella, es va
                      posar el cognom familiar al poble que es va fundar prop
                      d'on ella va conviure amb els Mohave i fins i tot més tard
                      se'n va fer una pel·lícula. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      local estava profusament decorat amb moltes antiguitats i
                      objectes kitsch i necessitava una mica de neteja
                      en alguns llocs que no estaven gaire a l'abast. La
                      cambrera va ser molt simpàtica, l'esmorzar bo i la propina
                      de les més altes i exigides. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Oatman
                      City es tracta d'un antic campament miner provisional que
                      s'establí el 1915, quan es va trobar la primera veta d'or
                      a la zona, i que va anar creixent, convertint-se en un
                      poble que va arribar a tenir una població màxima de 3.500
                      habitants Pe cert, els ases que circulen lliurement pels
                      carrers i els voltants són els descendents del que va
                      portar els miners per carregar l'or i viuen en un turó
                      proper. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Hi
                      havia botigues de records i, segons havíem llegit, en
                      algunes d'elles podies comprar una bossa amb alfals i
                      pastanagues per alimentar els ases, que si s'hi passegen
                      tant i s'apropen amb aquesta tranquil·litat és per alguna
                      raó. Vam fer una passejadeta pel carrer principal i a les
                      onze del matí, dues hores després de la nostra arribada,
                      vam tornar a pujar a les motos. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      recuperar l'asfalt en sortir del poble i poc més enllà vam
                      trobar-nos la carretera acabada d'asfaltar, però asfaltada
                      amb un asfalt molt rugós, i, això sí, encara sense pintar. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Anàvem
                      fent corbes i guanyant alçada fins que vam arribar a
                      Sitgraves Pass, un port de les Black Mountains a 3.586
                      peus (1.093 metres), encara al comtat de Mohave i amb unes
                      vistes espectaculars que ens van obligar a aturar-nos. | 
|  | 
|   |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      iniciar el descens cap a la mítica gasolinera Cool Springs, pel davant de la qual
                      vam passar sense aturar-nos. Aquest tram de carretera és
                      conegut pel seu traçat ple de corbes i els grans
                      desnivells fora de la calçada, que no està protegida per
                      cap tipus de barrera. De fet, és possible veure esquelets
                      de vehicles estavellats i fa anys va haver moments en què
                      els viatgers que anaven cap a l'oest llogaven xofers per
                      fer aquest tram o es feien remolcar. Nosaltres no el vam
                      trobar tan perillós, encara que sí que tenia les seves
                      corbetes, però entre poc i massa, no n'hi havia pas per
                      tant. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| En
                      arribar a Kingman, vam repostar a Canada Mart, una barreja de Historic
                        Gas Station, Route 66 Gift Store i Native
                        American Jewelry & Art Shop i la primera
                      gasolinera on vam veure unes neveres enormes plenes de
                      caixes i packs de cerveses i com els clients en
                      carregaven a carretons sencers. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| A
                      tres-cents metres de la gasolinera hi ha Mr. D'z Route 66
                      Diner, una cafeteria rotllo anys 50's del segle passat on
                      es diu que fan uns batuts impressionants, tal i com vam
                      corroborar la Núria, el Jaume i el David, que en van
                      demanar un després de consultar la carta amb forma de disc
                      de vinil. Jo, en canvi, no em vaig poder resistir al free
                        refill de la Coca-Cola. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Havíem
deixat
                      les motos a l'aparcament amb un gran senyal de la
                    Route 66 pintat al terra i just al davant de l'entrada
                    posterior de Thunder
                      Rode, una botiga d'accessoris per a motos i per a
                    motoristes a la que vam entrar en sortir de Mr. D'z. Vam
                    xafardejar una miqueta i vam parlar amb l'amo, que ens va
                    dir que havia estat visquent a Sevilla i havia visitat
                    Barcelona un parell de cops.  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Els
                      inicis i el creixement de Kingman estan molt lligats a la
                      construcció del ferrocarril i la ciutat no només no ho
                      oblida, sinó que ho té present i ho recorda tant amb el
                      Kingman Railroad Museum com amb el Locomotive Park, on es
                      pot admirar la immensa (té rodes de dos metres de
                      diàmetre) locomotora Santa Fe 3759 donada a la ciutat el
                      1953 després d'haver recorregut dos milions de milles en
                      el trajecte entre Los Angeles i Kansas City. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| De
                      tota manera, en l'actualitat Kingman, que és coneguda per
                      alguns com el cor de la Route 66 i utilitzada per molts
                      com a punt de partida tant per recòrrer-la com per accedir
                      al relativament proper Grand Canyon Skywalk, està molt
                      enfocada al turisme. També ha incorporat altres
                      atraccions, com un camp de golf a tocar d'un penya-segat,
                      parcs, àrees de pícnic, el Kingman Powerhouse Visitor
                      Center o el Historic Route 66 Museum. I fruit d'aquest
                      turisme és la quantitat d'hotels que hi ha, convivint les
                      actuals cadenes hoteleres amb establiments històrics, com
                      El Trovatore, que fa el fatxenda a la seva publicitat per
                      tenir a les seves parets el mapa de la Route 66 més gran
                      que existeix. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Parlant
                      de la Route 66, nosaltres seguíem circulant per ella,
                      endinsant-nos en un paratge que no sé si és considerat
                      oficialment desèrtic, però per a profans en la matèria com
                      nosaltres ho era. A més, el fet de circular en línia recta
                      sense pujades ni baixades durant una trentena de
                      quilòmetres reforçava aquesta sensació. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Dúiem
                      una mitja hora de moto quan vam tornar a aturar-nos,
                      aquest cop a Hackberry General Store, una antiga
                      gasolinera que va patir primer l'abandonament del poble en
                      acabar-se l'extracció de metalls de les seves mines i
                      posteriorment la manca de clients per la construcció de
                      l'autovia que va substituïr la Route 66. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      1919 es van tancar les mines d'or i argent i durant els
                      anys 50's el trànsit es va desviar cap a l'autovia, però
                      la gasolinera va continuar oberta fins el 1978, any en el
                      que es va clausurar i es va abandonar. Va ser durant el
                      1992 que l'artista viatger Bob Waldmire va conèixer la
                      gasolinera i la seva història i va decidir comprar-la i
                      obrir la Hackberry General Store i un petit
                      museu de la ruta, malgrat que hi ha qui ho considera un
                      espai ple de petites joies plenes de pols i vehicles
                      desballestats. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| El
                      Bob Waldmire va vendre la botiga el 1998 al John i la
                      Kerry Pritchard per ficar-se fins a les ungles del peu a
                      promocionar la Route 66 fins la seva mort el 2009. En tot
                      cas, nosaltres vam fer l'aturada de rigor, ens vam
                      endinsar a l'atapeïda botiga, vam comprar alguns records,
                      vam fer moltes fotos (aquí només n'hi ha una mostra), vam
                      refrescar-nos asseguts a la taula que hi ha a la porta i,
                      finalment, vam agafar les motos per continuar la ruta. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Teníem
                      davant dels nassos un tram de Route 66 pam més pam menys
                      d'uns cent quilòmetres, és a dir una hora de moto a grosso
                      modo. Aquest cop, però, les condicions sí que van canviar
                      una mica: el terreny era menys àrid i el cel es va
                      començar a omplir de grans núvols. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| I
                      sota aquests núvols cada cop més amenaçadors vam arribar a
                      Seligman, una parada obligatòria per tot turista que
                      recorre la Route 66. Originalment coneguda com Prescott
                      Junction quan tan sols era una ciutat campament pels
                      constructors de la línia ferroviària, el 1886 va passar a
                      denominar-se Seligman i amb el temps va passar exitosament
                      de ser una ciutat ferroviària a ser una ciutat de la
                      Mother Road. | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Amb
                      la Interstate-40 també va patir uns cops econòmic i
                      demogràfic devastadors a partir de ser circumval·lada el
                      1978, però el 1987 va guanyar-se el sobrenom de Birthplace
                      of Historic Route 66 mercès als esforços dels habitants de
                      Seligman, especialment del seu barber, l'Angel Delgadillo,
                      que va involucrar l'estat d'Arizona en la creació de la
                      ruta històrica, creant la icònica marca que és actualment
                      aquesta carretera i tot el que l'envolta i provocant que
                      milers de viatgers de tot el món s'hi acostin tot buscant
                      l'essència americana. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Està
                      farcit de botigues de souvenirs sobre la Route 66,
                      totes elles molt colorides i intentant aportar alguna cosa
                      més, com la Return to the 50's Gift Shop &
                        Museum, uns botiga en un antic taller de cotxes amb
                      vehicles antics al seu davant i objectes vintage
                      per totes bandes que et transporten als anys 50's. | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Si
                      la història de Seligman recorda la de l'adorable ciutat
                      Radiator Springs que apareix a la pel·lícula Cars, es diu
                      que és perquè en realitat va ser la ciutat que va servir
                      d'inspiració, però també he de dir que el mateix he llegit
                      d'algunes altres ciutats. | 
|  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Està
                      tot farcit de detalls, molt colorit i ben cuidat, no com a
                      Hackberry, on potser tot és més autèntic, però està molt
                      més deixat de la mà de Déu. De tota manera, també hi ha
                      una part del darrere... | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Estàvem
                      sortint de Roadrunner
                        Gift Shop, Cafe & Pub, on havíem estat
                      xafardejant, quan va passar el que es veia venir des de la
                      nostra conversa a l'aeroport d'Stockholm: va començar a
                      caure una tempesta. La primera tarda a Arizona i la
                      primera tempesta. Vam aprofitar per demanar-nos alguna
                      cosa i prendre-nos-la al porxo mentre descansàvem i
                      comentàvem el tema de les tempestes, el que havíem vist,
                      el que faríem quan es recuperés la calma meteorològica i
                      el que ens quedava per fer aquell dia. | 
|  | 
|   |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Mentre
                      va estar plovent no ens vam veure amb cor per anar cap a
                      una altra de les botigues-museu, en les que es barrejaven
                      objectes de col·lecció, vehicles i souvenirs de
                      tot tipus, però sí que ho vam fer tan bon punt com va
                      acabar, doncs passaven de les cinc de la tarda i no podíem
                      badar gaire. | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
|  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Un
                      altre cop a la carretera, vam tornar a enganxar aigua,
                      però no vam pas travessar una tempesta de les que vèiem
                      més o menys llunyanes, sinó que només ens va tocar
                      d'esbiaix. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| La
                      Route 66 havia desaparegut i havíem hagut d'agafar la
                      Interstate-40, però tan bon punt com vam poder, vam agafar
                      una sortida i vam fer un altre tram prop d'Ash Fork.
                      Segons la nostra informació, havíem de tornar a agafar la
                      I-40 a la següent entrada, però vam voler ser més llestos
                      que ningú i continuar per la Route 66, trobant-nos al cap
                      de poc el final de la calçada i havent de girar cua. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Vam
                      entrar a Williams a quarts de vuit del vespre, quan els
                      cartells amb neons de les botigues i els establiments de
                      restauració ja estaven encesos i mentre travessàvem
                      gairebé tot el poble ens vam adonar del bon ambient que hi
                      havia. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| A
                      la mateixa Route 66 hi havia el Mountain Side Inn, el motel que
                      havíem reservat. Vam aparcar davant de la recepció, vam
                      fer el check-in, vam acostar les motos a la nostra
                      habitació i ens vam relaxar una mica, doncs el dia havia
                      estat llarg i nosaltres l'havíem aprofitat força. | 
|  | 
|  |  |  | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Gairebé
                      davant nostre, a l'altra banda de la calçada, hi havia una
                      gasolinera i una bugaderia automàtica, així que vaig
                      demanar als companys de viatge la roba bruta, vaig
                      recollir totes les monedes que teníem i me n'hi en vaig
                      anar a fer la bugada, però com que els companys eren
                      collonuts, al final em van acompanyar i ho vam acabar fent
                      una mica entre tots. | 
|  | 
      
      
      
      
      
      
| Era
                      un quart de deu tocat quan vam seure a sopar alguna cosa a
                      The Branding Iron Restaurant, dintre
                      del complexe Wild West Junction, on vam
                      demanar-nos tres hamburgueses i un entrepà de pulled
                        pork. | 
|  | 
|  |  | 
      
      
      
      
      
      
| Amb
                      la panxa ja plena, vam fer un parell de fotos al complex
                      que simulava un poble dels que apareixen als westerns
                      i vam anar cap al motel a dormir. | 
|  |  |