06/08/2015 Laughlin River - Williams |
![]() |
Route 66 i primera tempesta |
![]() |
A
les set del matí va tornar a sonar el despertador, vam
recollir i vam baixar l'equipatge fins a la porta de
l'hotel. El Jaume es va quedar vigilant-ho tot, nosaltres
tres vam anar a buscar les nostres motos i mentre
començàvem a carregar-les el Jaume va anar a buscar la
seva. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
A
Nevada el joc va ser legal del 1870 al 1910, provocant una
onada de turisme. Més tard, el 1931, paral·lelament a la
construcció de la presa Hoover, va aprovar lleis que
legalitzaven de facto gairebé totes les formes de
joc dins de l'estat. El nombre de casinos va anar creixent
i a ciutats pròximes a les fronteres de l'estat, com ara
Laughlin River, totes li ponien. Es calcula que a Nevada
hi ha uns dos-cents cinquanta casinos, és a dir un cada
quatre-centes vint-i-cinc milles quadrades, però d'uns
anys ençà les campanyes contra la ludopatia, el joc online
i el vertiginós i acaparador creixement de Las Vegas han
fet anar a la baixa els casinos que no són a la capital de
l'estat, tot i així segueix sent un sector que mou milions
de dolars. |
|
|
|
|
|
Vam
fer Casino Drive en sentit contrari a com l'havíem fet en
arribar el dia anterior, però enlloc de tornar a agafar la
Lauglin Highway vam creuar el riu Colorado, després
Bullhead City i Fort Mohave, doncs anàvem a buscar un
altre tram de la Historic Route 66. |
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Vam
començar, doncs, un tram de la Historic Route 66, però no
un tram qualsevol, sinó el que coincidia amb l'Oatman
Highway, una carretera sense voral, amb l'asfalt rugós,
gastat, trencat i esquerdat que ens va dur cap a les Black
Mountains del comtat de Mohave. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El
cartell amb la llegenda 'Welcome to Oatman, Arizona' ens
va rebre a l'entrada, però hi va haver uns quants ases que
se'ns van acostar i també ens van voler saludar. |
|
|
|
|
|
|
Ara
sí que havíem arribat al Far West! L'asfalt havia
desapàregut (no sé si alguna vegada n'hi havia hagut i
s'havia anat deteriorant o simplement no s'havia asfaltat
mai) i els edificis eren tots de fusta. Vam aparcar les
motos amb la sensació de deixar els cavalls lligats i vam
començar a fixar-nos en els detalls. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Teníem
planejat anar a esmorzar a l'Oatman Hotel &
Restaurant, un allotjament mític que, entre altres coses,
és conegut per haver ostetjat la parella formada per en
Clark Gable i la Carole Lombard durant les seves escapades
romàntiques i durant la celebració del viatge de noces. De
tota manera, entre els viatgers de l'actual Route 66
(turistes) es coneix perquè el seu bar està totalment
recobert de bitllets d'un dolar signats pels propis
viatgers. Nosaltres, però, no vam poder seguir amb la
tradició perquè estava tancat. |
![]() |
De
tota manera, no ens vam quedar pas sense esmorzar, doncs
vam fer-ho a l'Olive Oatman Restaurant & Saloon, on
s'explica una part de la història de l'Olive Oatman, una
nena mormona que el 1851, mentre viatjava com a part d'una
expedició de colons, va veure com els indis Yavapai els
atacaven, mataven gairebé tota l'expedició i segrestava la
pròpia Olive (14 anys) i la seva germana Mary Ann (8
anys). Van malviure, patint tota mena de vexacions i
maltractes, durant un any perquè els indis Mohave van
saber de la seva història i les van comprar per
acollir-les amb ells. Van ser els seus millors anys, tot i
que morís la Mary Ann. Es va sentir estimada i fins i tot
va ser tauada com a símbol de pertinença a la tribu. Amb
vint anys, va arribar al poblat un missatge exigint el seu
alliberament, però ella no estava captiva i hauria pogut
marxar en qualsevol moment. El missatge, però, era del seu
germà petit Lawrence, que miracolosament també havia
sobreviscut, i va decidir tornar, encara que mai no va
aconseguir tornar a adaptar-se i ser feliç, en part perquè
sempre va ser considerada com mig salvatge pel tatuatge
blau de la cara. Es van escriure llibres sobre ella, es va
posar el cognom familiar al poble que es va fundar prop
d'on ella va conviure amb els Mohave i fins i tot més tard
se'n va fer una pel·lícula. |
|
El
local estava profusament decorat amb moltes antiguitats i
objectes kitsch i necessitava una mica de neteja
en alguns llocs que no estaven gaire a l'abast. La
cambrera va ser molt simpàtica, l'esmorzar bo i la propina
de les més altes i exigides. |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Oatman
City es tracta d'un antic campament miner provisional que
s'establí el 1915, quan es va trobar la primera veta d'or
a la zona, i que va anar creixent, convertint-se en un
poble que va arribar a tenir una població màxima de 3.500
habitants Pe cert, els ases que circulen lliurement pels
carrers i els voltants són els descendents del que va
portar els miners per carregar l'or i viuen en un turó
proper. |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
|
|
|
Hi
havia botigues de records i, segons havíem llegit, en
algunes d'elles podies comprar una bossa amb alfals i
pastanagues per alimentar els ases, que si s'hi passegen
tant i s'apropen amb aquesta tranquil·litat és per alguna
raó. Vam fer una passejadeta pel carrer principal i a les
onze del matí, dues hores després de la nostra arribada,
vam tornar a pujar a les motos. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Vam
recuperar l'asfalt en sortir del poble i poc més enllà vam
trobar-nos la carretera acabada d'asfaltar, però asfaltada
amb un asfalt molt rugós, i, això sí, encara sense pintar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Anàvem
fent corbes i guanyant alçada fins que vam arribar a
Sitgraves Pass, un port de les Black Mountains a 3.586
peus (1.093 metres), encara al comtat de Mohave i amb unes
vistes espectaculars que ens van obligar a aturar-nos. |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
Vam
iniciar el descens cap a la mítica gasolinera Cool Springs, pel davant de la qual
vam passar sense aturar-nos. Aquest tram de carretera és
conegut pel seu traçat ple de corbes i els grans
desnivells fora de la calçada, que no està protegida per
cap tipus de barrera. De fet, és possible veure esquelets
de vehicles estavellats i fa anys va haver moments en què
els viatgers que anaven cap a l'oest llogaven xofers per
fer aquest tram o es feien remolcar. Nosaltres no el vam
trobar tan perillós, encara que sí que tenia les seves
corbetes, però entre poc i massa, no n'hi havia pas per
tant. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En
arribar a Kingman, vam repostar a Canada Mart, una barreja de Historic
Gas Station, Route 66 Gift Store i Native
American Jewelry & Art Shop i la primera
gasolinera on vam veure unes neveres enormes plenes de
caixes i packs de cerveses i com els clients en
carregaven a carretons sencers. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A
tres-cents metres de la gasolinera hi ha Mr. D'z Route 66
Diner, una cafeteria rotllo anys 50's del segle passat on
es diu que fan uns batuts impressionants, tal i com vam
corroborar la Núria, el Jaume i el David, que en van
demanar un després de consultar la carta amb forma de disc
de vinil. Jo, en canvi, no em vaig poder resistir al free
refill de la Coca-Cola. |
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Havíem
deixat
les motos a l'aparcament amb un gran senyal de la
Route 66 pintat al terra i just al davant de l'entrada
posterior de Thunder
Rode, una botiga d'accessoris per a motos i per a
motoristes a la que vam entrar en sortir de Mr. D'z. Vam
xafardejar una miqueta i vam parlar amb l'amo, que ens va
dir que havia estat visquent a Sevilla i havia visitat
Barcelona un parell de cops. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Els
inicis i el creixement de Kingman estan molt lligats a la
construcció del ferrocarril i la ciutat no només no ho
oblida, sinó que ho té present i ho recorda tant amb el
Kingman Railroad Museum com amb el Locomotive Park, on es
pot admirar la immensa (té rodes de dos metres de
diàmetre) locomotora Santa Fe 3759 donada a la ciutat el
1953 després d'haver recorregut dos milions de milles en
el trajecte entre Los Angeles i Kansas City. |
![]() |
De
tota manera, en l'actualitat Kingman, que és coneguda per
alguns com el cor de la Route 66 i utilitzada per molts
com a punt de partida tant per recòrrer-la com per accedir
al relativament proper Grand Canyon Skywalk, està molt
enfocada al turisme. També ha incorporat altres
atraccions, com un camp de golf a tocar d'un penya-segat,
parcs, àrees de pícnic, el Kingman Powerhouse Visitor
Center o el Historic Route 66 Museum. I fruit d'aquest
turisme és la quantitat d'hotels que hi ha, convivint les
actuals cadenes hoteleres amb establiments històrics, com
El Trovatore, que fa el fatxenda a la seva publicitat per
tenir a les seves parets el mapa de la Route 66 més gran
que existeix. |
|
Parlant
de la Route 66, nosaltres seguíem circulant per ella,
endinsant-nos en un paratge que no sé si és considerat
oficialment desèrtic, però per a profans en la matèria com
nosaltres ho era. A més, el fet de circular en línia recta
sense pujades ni baixades durant una trentena de
quilòmetres reforçava aquesta sensació. |
|
Dúiem
una mitja hora de moto quan vam tornar a aturar-nos,
aquest cop a Hackberry General Store, una antiga
gasolinera que va patir primer l'abandonament del poble en
acabar-se l'extracció de metalls de les seves mines i
posteriorment la manca de clients per la construcció de
l'autovia que va substituïr la Route 66. |
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
El
1919 es van tancar les mines d'or i argent i durant els
anys 50's el trànsit es va desviar cap a l'autovia, però
la gasolinera va continuar oberta fins el 1978, any en el
que es va clausurar i es va abandonar. Va ser durant el
1992 que l'artista viatger Bob Waldmire va conèixer la
gasolinera i la seva història i va decidir comprar-la i
obrir la Hackberry General Store i un petit
museu de la ruta, malgrat que hi ha qui ho considera un
espai ple de petites joies plenes de pols i vehicles
desballestats. |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
El
Bob Waldmire va vendre la botiga el 1998 al John i la
Kerry Pritchard per ficar-se fins a les ungles del peu a
promocionar la Route 66 fins la seva mort el 2009. En tot
cas, nosaltres vam fer l'aturada de rigor, ens vam
endinsar a l'atapeïda botiga, vam comprar alguns records,
vam fer moltes fotos (aquí només n'hi ha una mostra), vam
refrescar-nos asseguts a la taula que hi ha a la porta i,
finalment, vam agafar les motos per continuar la ruta. |
|
|
|
|
Teníem
davant dels nassos un tram de Route 66 pam més pam menys
d'uns cent quilòmetres, és a dir una hora de moto a grosso
modo. Aquest cop, però, les condicions sí que van canviar
una mica: el terreny era menys àrid i el cel es va
començar a omplir de grans núvols. |
|
|
|
I
sota aquests núvols cada cop més amenaçadors vam arribar a
Seligman, una parada obligatòria per tot turista que
recorre la Route 66. Originalment coneguda com Prescott
Junction quan tan sols era una ciutat campament pels
constructors de la línia ferroviària, el 1886 va passar a
denominar-se Seligman i amb el temps va passar exitosament
de ser una ciutat ferroviària a ser una ciutat de la
Mother Road. |
|
|
|
|
|
|
Amb
la Interstate-40 també va patir uns cops econòmic i
demogràfic devastadors a partir de ser circumval·lada el
1978, però el 1987 va guanyar-se el sobrenom de Birthplace
of Historic Route 66 mercès als esforços dels habitants de
Seligman, especialment del seu barber, l'Angel Delgadillo,
que va involucrar l'estat d'Arizona en la creació de la
ruta històrica, creant la icònica marca que és actualment
aquesta carretera i tot el que l'envolta i provocant que
milers de viatgers de tot el món s'hi acostin tot buscant
l'essència americana. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Està
farcit de botigues de souvenirs sobre la Route 66,
totes elles molt colorides i intentant aportar alguna cosa
més, com la Return to the 50's Gift Shop &
Museum, uns botiga en un antic taller de cotxes amb
vehicles antics al seu davant i objectes vintage
per totes bandes que et transporten als anys 50's. |
![]() |
![]() |
|
Si
la història de Seligman recorda la de l'adorable ciutat
Radiator Springs que apareix a la pel·lícula Cars, es diu
que és perquè en realitat va ser la ciutat que va servir
d'inspiració, però també he de dir que el mateix he llegit
d'algunes altres ciutats. |
|
![]() |
Està
tot farcit de detalls, molt colorit i ben cuidat, no com a
Hackberry, on potser tot és més autèntic, però està molt
més deixat de la mà de Déu. De tota manera, també hi ha
una part del darrere... |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Estàvem
sortint de Roadrunner
Gift Shop, Cafe & Pub, on havíem estat
xafardejant, quan va passar el que es veia venir des de la
nostra conversa a l'aeroport d'Stockholm: va començar a
caure una tempesta. La primera tarda a Arizona i la
primera tempesta. Vam aprofitar per demanar-nos alguna
cosa i prendre-nos-la al porxo mentre descansàvem i
comentàvem el tema de les tempestes, el que havíem vist,
el que faríem quan es recuperés la calma meteorològica i
el que ens quedava per fer aquell dia. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mentre
va estar plovent no ens vam veure amb cor per anar cap a
una altra de les botigues-museu, en les que es barrejaven
objectes de col·lecció, vehicles i souvenirs de
tot tipus, però sí que ho vam fer tan bon punt com va
acabar, doncs passaven de les cinc de la tarda i no podíem
badar gaire. |
![]() |
|
|
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Un
altre cop a la carretera, vam tornar a enganxar aigua,
però no vam pas travessar una tempesta de les que vèiem
més o menys llunyanes, sinó que només ens va tocar
d'esbiaix. |
|
La
Route 66 havia desaparegut i havíem hagut d'agafar la
Interstate-40, però tan bon punt com vam poder, vam agafar
una sortida i vam fer un altre tram prop d'Ash Fork.
Segons la nostra informació, havíem de tornar a agafar la
I-40 a la següent entrada, però vam voler ser més llestos
que ningú i continuar per la Route 66, trobant-nos al cap
de poc el final de la calçada i havent de girar cua. |
|
Vam
entrar a Williams a quarts de vuit del vespre, quan els
cartells amb neons de les botigues i els establiments de
restauració ja estaven encesos i mentre travessàvem
gairebé tot el poble ens vam adonar del bon ambient que hi
havia. |
|
A
la mateixa Route 66 hi havia el Mountain Side Inn, el motel que
havíem reservat. Vam aparcar davant de la recepció, vam
fer el check-in, vam acostar les motos a la nostra
habitació i ens vam relaxar una mica, doncs el dia havia
estat llarg i nosaltres l'havíem aprofitat força. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
Gairebé
davant nostre, a l'altra banda de la calçada, hi havia una
gasolinera i una bugaderia automàtica, així que vaig
demanar als companys de viatge la roba bruta, vaig
recollir totes les monedes que teníem i me n'hi en vaig
anar a fer la bugada, però com que els companys eren
collonuts, al final em van acompanyar i ho vam acabar fent
una mica entre tots. |
|
Era
un quart de deu tocat quan vam seure a sopar alguna cosa a
The Branding Iron Restaurant, dintre
del complexe Wild West Junction, on vam
demanar-nos tres hamburgueses i un entrepà de pulled
pork. |
|
![]() |
![]() |
Amb
la panxa ja plena, vam fer un parell de fotos al complex
que simulava un poble dels que apareixen als westerns
i vam anar cap al motel a dormir. |
![]() |
|