09/07/2019 La Rochelle - Nantes - Vannes
|
Entrem a La Bretanya |
Vam
sortir de La Rochelle i ens vam dirigir per carreteres
secundàries cap a Nantes, alentint molt la nostra marxa
l'elecció de ruta, però vam acabar arribant-hi i
dirigint-nos cap al centre, on vam aparcar el side. |
|
Ens
vam acostar a la catedral, tal i com havíem fet el 2007, i també en aquesta ocasió vam
decidir no entar-hi per manca de temps. A més, la Merlès
havia de menjar ja i vam decidir anar a buscar un lloc on
seure, prendre alguna cosa i servir-li el dinar. Vam agafar
la Rue de Verdun i ja vam poder admirar algunes de les
construccions que vam anar veient. |
|
A
la confluència d'aquest animat i comercial carrer amb la Rue
du Château i la Rue de la Marne hi ha una plaça de forma
triangular, la Place du Pilori, on vam aprofitar la terrassa
del Bar-Brasserie Le Pilori per descansar,
hidratar-nos i donar de dinar a la nena. |
|
Tota
aquella zona era molt comercial, vam passar per davant
d'unes Galeries Lafayette instal·lades a l'antic edifici
dels grans magatzems Decré que el 1931 es va convertir en la
botiga més gran d'Europa, i vam veure un C&A en l'antic
edifici del Marché de Feltre. |
|
|
En
la nostra visita llampec a la capital del Departament del
Loira Atlàntic, ens vam deixar portar per la guia turística
que dúiem, que ens va indicar que ens dirigíssim a la Place
Royale, una plaça concebuda a finals del segle XVII per
l'arquitecte nantenc Mathurin Crucy i que necessità de la
destrucció de les muralles medievals per a la seva
construcció. Acollí una font monumental gairebé un segle més
tard i des dels seus inicis va tenir un marcat caràcter
comercial que amb el pas del temps ha quedat en vocació,
potser perquè durant uns anys va concedir molt del seu espai
al trànsit rodat com a rotonda. |
|
|
|
|
|
|
|
Ens
van sorprendre les set-centes escultures que ens hi vam
trobar. Es tractava del projecte Reconstituer de l'artista
de Le Mans Stéphane Vigny, una al·legoria visual de la
reconstrucció en un escenari, la Place Royale, que va ser
reconstruida després de quedar molt malmesa durant la segona
guerra mundial. Quina és la diferència entre la
reconstrucció i la còpia? Aquesta és la pregunta que ens
plantejava i ho feia amb una col·lecció d'escultures
'prefabricades' fetes de pedra reconstituïda, com els típics
nans dels jardins. A més, al costat de rèpliques de David,
Venus de Milo de Michelangelo o La Victòria Alada de
Samotràcia, reproduccions de déus, al·legories de les
estacions i escenes de la pintura clàssica, hi havia
facsímils de columnes, pedestals, gerros, animals, tot en un
laberíntic arranjament que convidava els visitants a
perdre's (nosaltres ho vam fer) en aquest museu de
falsificacions. |
|
En
aquell moment, no ho sabíem, pero la instal·lació formava
part del projecte Le Voyage à Nantes, un catàleg de
sorpreses d'art contemporani que aterra durant l'estiu a
Nantes, dirigit pel director artístic i agitador urbà Jean
Blaise, i que n'incorpora alguna de forma permanent,
engrandint poc a poc la colecció d'art urbà. De la
possibilitat de ser part d'una d'aquestes instal·lacions no
se salven espais, monuments ni edificis emblemàtics, doncs
l'única regla que han de complir és que sorprenguin, facin
somriure i/o tinguin alguna utilitat i justament per això és
normal que hom toqués, s'hi pugés, dibuixés o petonegés les
escultures. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Per
la Rue Crébillon ens vam endinsar en el Barri Graslin, un
barri elegant ideat per Joseph Louis Graslin a finals del
segle XVIII. Les botigues d'aquesta zona tenen la fama de
ser cares i elegants i de fet el nom del carrer és la base
etimològica del verb nantès crebillonner, que
significa anar a passejar davant dels aparadors. El centre
neuràlgic d'aquest barri és la Place Graslin, una plaça
d'elegància burgesa en la que hi destaquen el Théâtre
Graslin, l'edifici de l'òpera, i la Fontaine Graslin. |
|
|
Tornant
enrere, vam entrar al Passage Pommeraye, una galeria
comercial de la primera meitat del segle XIX d'estil barroc,
on hi destaca sota el sostre de vidre la monumental escala
central en ferro, a més de tota mena de decoració en forma
de columnes, làmpares, medallons amb cares de personatges
famosos i fins i tot vint estàtues al·legòriques del comerç,
la indústria, les belles arts, l'espectacle i les ciències. |
|
|
|
|
Aquesta
galeria comercial, juntament amb la Place Graslin i la
Brasserie La Cigale, un restaurant Art Nouveau de
finals dels segle XIX, van ser escenari de la película Lola (1961) del director Jacques Demy.
Nosaltres ens vam saltar la visita al restaurant i a la
galeria vam mirar-nos tots els aparadors, visitant la botiga
Nature & Découvertes, on vam comprar una maleteta
isotèrmica. |
|
No
volíem entretenir-nos gaire més, així que vam anar directes
cap al castell, el Château des Ducs de Bretagne, on només
vam entrar al pati d'armes un momentet, tal i com havíem fet
el 2007.
Allà ens vam tornar a sorprendre per una altra de les
instal·lacions de Le Voyage à Nantes, el Payssage Glissé, un
tobogan que permetia gaudir d'una forma diferent del baluard
Saint-Pierre, des de la Tour des Espagnols als peus del pont
llevadís. Era de franc, però l'alçada mínima no permetia que
la Merlès s'hi llancés, així que vam marxar cap al sidecar i
vam tornar a agafar la carretera. |
|
|
|
|
La
nostra destinació era Vannes, doncs era una bona base per
explorar la zona dels voltants i allà havíem trobat un apartament prop del centre que
s'ajustava al nostre pressupost, tot i que després de
reservar vam rebre un mail en el que ens deia que els
llençols i les tovalloles no estaven inclosos i que havíem
de pagar 10€ de suplement, malgrat que al web de reserves
posava explícitament que estaven inclosos. A més, quan vam
avisar via whatsapp que no arribaríem entre les cinc i les
sis, sinó que ho faríem cap a dos quarts de set (vam acabar
arribant a un quart i escaig, el que molta gent gent
consideraria un endarreriment normal), la resposta no va ser
pas cordial. Si a això li sumem que ens va intentar
escaquejar l'aparcament i que quan ens el va ensenyar no ens
va agradar massa perquè la finca no tenia cap tipus de
control i la porta del nostre aparcament no tancava, les
primeres impressions no van ser pas les millors, malgrat que
vam veure de seguida que teníem molt propera una porta
medieval. |
|
Un
cop instal·lats, vam decidir donar una volteta per trobar un
lloc per sopar i situar-nos una mica. L'apartament el teníem
a la Rue Lt. Colonel Maury, a tres-cents metres d'un
supermercat i a menys de dos-cents de la Porte Prison i a
més el carrer paral·lel, la Rue de la Fontaine, conservava
edificacions del segle XIV al segle XVIII i estava plena de
restaurants. |
|
Ens
vam desil·lusionar una mica perquè els llocs per sopar no
ens acabaven de convèncer i ens semblava que un carrer, una
porta i algun edifici aïllat que havíem vist mentre buscàvem
l'apartament no justificava passar-hi dues nits en l'antiga
capital bretona. Vam anar a mirar-nos els locals a tocar de
la porta i ens van agradar, però semblava que un anava
tancar i no teníem clar què passava amb l'altre. Llavors la
Núria va proposar creuar la porta, que per cert tenia dos
ponts llevadissos, un per carruatges i l'altre per persones.
Vam veure edificis que tampoc no ens acabaven de fer el pes,
molt poca gent, les botigues tancades. Ja érem a la Place
Bûlée quan vam veure edificis una mica macos, encara que
seguíem sense veure ambient, però com que encara era una
mica d'hora vam decidir seguir passejant. |
|
No
vam fer gaire cas de la catedral, doncs era d'aquestes amb
els carrers del voltant tant estrets que realment no les
veus en el seu esplendor, i vam passejar per altres carrers
fins que vam aparèixer a la Place Lucien Laroche, on va
semblar que hi havia una mica més de vida, tot i que seguia
estant tot tancat i no hi havia bars ni restaurants. |
|
La
Place de Lucien Laroche enllaçava amb la Place des Lices, la
plaça on antigament s'havien celebrat els tornejos i combats
dels ducs de Bretanya i en un raconet vam veure la Crêperie La Taupiniere, on vam decidir
sopar unes galetes sarraïnes. Tot sopant, vam sentir una
mica de xivarri i en acabat ens vam acostar al carrer per
sota del mercat per descobrir que hi havia el Restaurant Derrière que feia molt bona
fila i tenia música en directe i si no hagués estat perquè
no hi havia lloc, encara hi hauríem fet una copeta. |
|
|
|
Vam
seguir la passejada en sentit contrari a la direcció del
nostre apartament per la Rue Saint-Vincent, ja més
comercial, més turística i amb més vida, fins que vam
travessar la Porte Saint-Vincent. |
|
|
|
A
l'altra banda de la muralla hi havia la Place Gambetta,
aquesta sí molt animada, amb restaurants, terrasses i alguna
botiga de souvenirs. A continuació, la Rue du Port,
amb unes quantes edificacions juntes dignes de foto. |
|
La
Rue du Port era paral·lela al Quai Eric Tabarly, un dels
molls del port esportiu del canal Marle, on hi havia
embarcacions de lleure, moltes d'elles velers, tot i que
antigament hi atracaven vaixells mercants i sinagots,
que són canoes de vela que s'empraven per agafar ostres
salvatges. I allà al moll la Merlès va xalar d'allò més
aprofitant una instal·lació artístico-decorativa per la que
va còrrer amunt i avall. |
|
Vam
tornar a creuar la muralla per la Porte Saint-Vincent, que
data de principi del segle XVII, tot i que va haver de ser
reconstruida el segle XVIII. A la part alta hi ha la figura
del sant (Sant Vicenç Ferrer, malgrat méixer a València, va
passar l'última part de la seva vida a Vannes i les seves
despulles són a la catedral) i sota seu hi ha l'escut amb
l'ermini (símbol de Bretanya) coronat amb tres torres que
representen la muralla i dos llebres, un regal del rei de
França a Vannes el 1532. |
|
Per
no fer el mateix recorregut que a l'anada, vam girar a Rue
Porte Poterne, que com el seu nom indica, acaba a la Porte
Poterne, molt més sòbria, decorada únicament amb una imatge
de la mare de déu amb el nen. |
|
Des
del pont sobre el fossar, es veu l'edifici dels safareigs,
que és curiós per tenir dos pisos, el més elevat amb el
clàssic entramat de fusta bretó, i xemeneies, doncs es
bullia aigua per fer blanca la roba. |
|
Vam
baixar a la part del fossar ara convertida en jardí, des
d'on es gaudia d'una passejada agradable (o d'un lloc per
còrrer, com va fer la Merlès) i d'una bona vista de la
muralla, que s'ha conservat fins als nostres dies entre
altres coses perquè durant el segle XVII es va vendre a
particulars que la van utilitzar per construir les seves
cases i el cost de recomprar-la no ha estat assumible quan
s'ha plantejat derribar-la per deixar crèixer la ciutat
lliurement. |
|
|
|
|
|
Es
conserva un 70% de la muralla i fins i tot hi ha una part de
la muralla galorromana primigènia del segle III, però per a
visitants inexperts com nosaltres el que hi destaca és la
tríada de torres, la Tour du Connétable, la Tour Poudriére i
la Tour Joliette. En tot cas, entre la muralla els
safarejos, el port amb el seu ambient i el barri intramurs
ens van convèncer que havíem escollit molt bé on establir la
nostra primera base i vam anar a dormir amb un somruire a la
cara. |
|
|
|