The
Joshua Tree Tour 2017 a BCN |
A la Núria li van prescriure repòs i no va poder anar al concert, així que finalment ens vam repartir les quatre entrades entre el Jaume, l'Alberto la Cristina i jo, anant el Jaume i jo a la pista i l'Alberto i la Cristina a la grada. Nosaltres, després d'un munt de controls, vam entrar per la porta principal de l'Estadi Olímpic. |
|
|
|
La
cervesa, com acostuma a passar a tots els concerts, estava
cara, però feia calor i ens en vam demanar un parell de
tamany mitjà perquè era el tamany amb el got més maco. |
|
|
|
|
|
|
A
l'hora prevista, quarts de vuit del vespre, van actuar els
Noel Gallagher's High Flying Birds, amb el seu líder,
l'ex-líder dels Oasis, vestit amb una inapropiada i no
oficial samarreta del Barça. La majoria de la gent només va
fer una mica de cas quan van sonar els dos hits de
la seva anterior banda, una pena. En acabat, vaig aprofitar
per anar al lavabo i agafar-me una altra cervesa i un
entrepà, a més de parlar i intentar localitzar l'Alberto i
la Cristina per una banda i la meva cosina Núria per una
altra. |
|
|
|
Un
quart d'hora més tard de l'hora indicada, va aparèixer el
Larry Mullen Jr, que es va dirigir a una bateria situada a
mig camí de l'escenari petit i va començar a fer-la sonar a
ritme de 'Sunday
Bloody Sunday', aconseguint que tot l'estadi
comencés a saltar mentre apareixia The Edge deixant anar les
primeres notes de la seva guitarra. |
|
|
|
La
gran pantalla es va mantenir apagada mentre van sonar 'New
Year's Day', 'Bad',
'Heroes' -la
cançó del David Bowie- i 'Pride
(in the name of love)', així que no podíem
veure gairebé res, tot i que tampoc no hauríem aconseguit
veure gaire cosa perquè tothom estava saltant en un estat de
bogeria col·lectiva. |
|
|
|
Els
quatre músics van anar cap a l'escenari principal, es van
posar sota l'immens joshua
tree mentre la pantalla envermellia, l'arbre
s'il·luminava, una sèrie de guspires anaver saltant al seu
voltant i començava a sonar la intro de 'Where
the streets have no name'. |
|
|
|
El
ritme va seguir pujant fins que va entrar la bateria i un
flaix blanc ens va fer arribar a l'èxtasi. Desapareixia
el fons vermell de la pantalla i s'hi projectaven imatges
del cel en una qualitat envejable mentre The Edge anava
accelerant el ritme de les notes, el plànol va anar baixant
fins a deixar-nos veure la CA-190, la carretera que travessa
el Death Valley, a l'alçada d'on hi va haver el joshua
tree del disc i per on l'havíem estat buscant
nosaltres dos anys abans. |
|
|
|
|
|
|
Sense
temps per respirar, va començar a sonar 'I still
haven't found what I'm looking for' i les
imatges van canviar la carretera californiana que havíem
recorregut per imatges d'un parell de boscos, un que podria
ser ben bé d'Irlanda i un altre que era de The Joshua Tree
National Park, mentre cantàvem i recordàvem que finalment no
vam trobar el que estàvem buscant als voltants de la CA-190,
que no era altra cosa que el tronc caigut a terra del joshua tree original. |
|
|
|
|
|
|
Amb
'With or without you'
vam tornar al color amb un time
lapse espectacular del Zabriskie Point, el lloc més
màgic de tot el Death Valley, amb uns colors impressionants,
de fet ho són tant que ho són fins i tot en imatges en blanc
i negre, com a la portada del disc 'The
Joshua Tree'. |
|
|
|
El
so cru i distorsionat de la guitarra elèctrica a 'Bullet
the blue sky' va acabar distorsionant també
les imatges en blanc i negre de The Edge a la pantalla
durant la interpretació d'aquesta peça, crítica ferotge al
colonialisme salvatge dels USA a Centreamèrica i Sudamèrica
dels anys '80 i '90 del segle passat. |
|
|
|
L'energia descontrolada va acabar entre els braços d'Amèrica i nosaltres vam recobrar la compostura per fer els cors: Ah da da da de day Ah la la de day d'una
de les cançons més boniques dels U2, 'Running
to stand still', la història d'una parella de
Ballymun Towers, a Dublin, addicta a l'heroïna i sense forma
d'escapar de les seves vides més enllà de fer-ho
químicament. Als instruments habituals de la banda (bateria,
baix i guitarra) se'ls van sumar el piano, l'harmònica i els
udols d'en Bono per crear una bonica melodia amb influències
del folk, del rock i del blues. |
|
|
|
Un
altre cop unes imatges d'una qualitat insuperable a la
pantalla, aquesta vegada una banda de música de l'Exèrcit de
Salvació tocant 'Red
hill mining town' amb els U2, una versió molt
maca, però més lenta de l'habitual i amb menys força. |
|
|
|
En
acabar la cançó, en Bono ens va donar la benvinguda a la
cara B del disc (cara B? Què és això? Els CD's, allò tan
antic, no tenien cares, no sé a què es referirà!). 'In
God's country' va fer aparèixer un joshua
tree tridimensional que va anar canviant de color,
acabant l'escenari amb els colors taronja, blanc i verd que
com en Bono ens va recordar, representaven la bandera
irlandesa. |
|
|
|
També
ens va explicar que quan la banda es va ajuntar, la resta li
van preguntar si tocava la guitarra, la bateria o el baix i
que ells va contestar que sabia tocar l'harmònica i a
continuació la va treure i va començar 'Trip
through your wires' mentre a la pantalla una
noia pintava una bandera dels USA a la façana d'una cabana
de fusta. En canvi, mentre tocaven 'One
tree hill', just després que en Bono cantés a cappella una estrofa
de la cançó 'Spanish eyes',
va aparèixer una gran lluna sobre el desert de The Joshua
Tree National Park, on també vam poder veure imatges d'uns
indis americans. |
|
|
|
|
|
|
Si
a partir de començar la cara B la gent ja no cantava gaire,
excepte a 'In God's
country', quan van tocar 'Exit'
només vam quedar quatre que ens sabéssim la lletra, però a
més va resultar ser una de les cançons més potents, amb una
posada en escena brutal i unes imatges totalment
acompassades amb la música. Fins i tot el petit fragment de
'Eeny Meeny Miny Moe'
va sonar brutal! Per acabar el disc, algunes Madres
de la Plaza de Mayo van subjectar unes espelmes
mentre sonaven 'Mothers
of the disappeared' y 'El
pueblo vencerá'. |
|
|
|
El
grup va donar per conclós l'homenatge al fantàstic disc del
1987 i va agrair al públic la vida que els havia donat
d'ençà la seva publicació. The Joshua Tree també va voler
ser present i es va vestir de blau per dir-nos adéu. |
|
|
|
|
|
|
'Miss Sarajevo'
ens va mostrar la cara més crua de la realitat, de la guerra
i de la humanitat. Si l'havien composat per denunciar els
horrors de la guerra dels Balcans dels anys '90 del segle
passat, seguia en vigència amb la crisi humanitària de
Síria, per posar un exemple. |
|
|
|
Les
notes i el ritme de 'Beautiful
Day' amb una pantalla plena de colors i
moviment van aconseguir aixecar els ànims, que no van tenir
oportunitat de tornar a caure amb 'Elevation'
i 'Vertigo'. De tota
manera, aquesta era la part més reivindicativa del concert i
amb 'Ultraviolet (light my way)'
va tornar a fer-se palesa amb la dedicatòria a un munt de
dones activistes pels seus drets o pels de tots i dones que
s'han fet un lloc al llarg de la història en un món
majoritàriament d'homes. |
|
|
|
|
|
|
Encara
ens quedava un últim plat fort, 'One',
amb un munt de mòbils emulant els antics encenedors, no sé
si perquè quedava més cool
o perquè la gran majoria dels presents eren de més de
quaranta anys i o bé no havien fumat mai o bé ja ho havien
deixat. En tot cas, el concert encara ens va regalar una
última cançó, 'The
little things that give you away', encara per
publicar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja
no hi va haver res més, només el comiat, es van encendre els
llums i vam començar a marxar amb la sensació d'haver estat
al millor concert de la nostra vida, com a mínim jo sí que
vaig sortir així. Em vaig acomiadar del Jaume i vaig
intentar quedar amb l'Alberto i amb la Núria, però era tard,
tots teníem pressa i sortíem per llocs diferents, així que
ho vam deixar per a un altre dia. |
|
|
|