Viatge a Copenhague

La Núria tenia dos bitllets d'avió de franc (avantatges que es tenen per ser agent de viatges) a destinacions de l'estat espanyol, a alguns aeroports alemanys, a Estocolm o a Copenhague i vam escollir visitar la capital danesa, que encara no la coneixíem. Així, vam sortir el divendres per la tarda per acabar arribant quan ja era de nit, de tal forma que després de fer el check-in a l'hotel que havíem reservat (no gaire econòmic, però no vam trobar cap bona oferta), vam anar a un bar proper a prendre'ns una cervesa i fer les primeres fotos, doncs la càmara l'havíem portat dins la maleta per la complicació de passar els controls dels aeroports.

L'habitació estava al dotzè pis i, per tant, teníem unes bones vistes sobre Copenhague, tot i que el cel totalment ennuvolat no ajuda al seu gaudi.

sergibuda

Just a la porta de l'hotel hi havia una parada de taxis i una bústia, que ens va agradar per ser tan diferent a les nostres.

Havíem de buscar on esmorzar, però el McDonald's que teníem a prop el vam descartar i vam acabar comprant unes pastes en un forn de pa que vam trobar pel camí i que tenia varietats de pa que feien tan bona pinta que vam decidir passar l'endemà a comprar-ne alguna abans de marxar.

De camí cap a la fàbrica/museu de la cervesa Carlsberg vam passar pel costat de Frederiksberg Have, que és un parc enorme, en el que ens vam perdre en el seu laberint i en el que vam trobar l'estàtua en honor a Carl Christian Hall, polític danès del segle XIX.

Com que el Carlsberg Besøgscenter (el centre de visites de Carlsberg) encara no estava obert, vam passejar una mica al voltant dels edificis modernistes que conformen l'antiga fàbrica, tot descobrint que en una capital com aquesta es poden trobar nius d'ocells en els seus arbres.

Al pati que hi havia a l'entrada ja es podia gaudir d'antics vehicles de repartiment tant de Carlsberg com de Tuborg.

Jo vaig fer un amic mentre la Núria comprava les entrades i amb ell vam xerrar del fred que feia, de les moltes ampolles diferents que té i ha tingut la marca i dels equips de futbol que patrocina, mentre vigilàvem els vehicles de repartiment.

La visita comença pel primer pis, on hi ha la col·lecció d'ampolles de cervesa més gran del món, tal i com certifica el rècord Guinness que hi ha penjat.

Es tracta d'un edifici industrial i això a més de notar-se en les instal·lacions pròpiament dites, també es nota amb la maquinària que s'hi pot veure, com aquesta màquina de vapor.

La primera part de l'exposició repassa la història de la marca, així com ens explica els mètodes emprats al llarg de tots aquests anys amb reproduccions de les instal·lacions i, fins i tot, objectes i maquinària usada en el seu moment.

En un jardí interior es pot veure una reproducció de La Sireneta que, com l'original, va ser finançada per la marca cervesera.

sergibuda

S'entra llavors en un edifici que es va destinar a omplir les ampolles i a preparar-les per al seu transport, així que podem veure una antiga planta d'embotellar i diferents medis utilitzats en el transport de les ampolles.

L'última parada és el modern, ampli i acollidor bar on amb l'entrada a l'exposició pots gaudir de dues cerveses de las seva extensíssima carta, que nosaltres vam ajudar a passar amb alguna cosa per picar.

En sortir, vam agafar un autobús que ens duria al centre de København per baixar-nos a Kongens Nytorv, on vam podem veure la façana del teatre i l'estàtua del filòleg danès Ludvic Holberg.

La idea era acostar-nos a Nyhavn, on hi havia el mercat nadalenc (amb degustació de licor) i l'estació des d'on surten les barcasses de DFDS Canal Tours.

sergibuda

Hi havia un tour on les explicacions eren en danès, anglès i alemany i un altre on eren en danès, anglès i castellà, però aquest acabava de sortir i el següent no sortia fins al cap d'una hora i vint minuts, així que vam anar a un restaurant d'allà davant mateix per menjar un típic dinar danès.

No van ser excessivament ràpids a l'hora de servir-nos al restaurant, de tal forma que vam acabar perdent el tour que volíem fer i que era l'últim de dia, així que vam donar una volteta pel mercat nadalenc i la resta del canal Nyhavn tot admirant les colorides façanes i les embarcacions de fusta.

Per tal d'aprofitar la poca estona de llum solar que ens quedava, ens vam dirigir cap a Bøsgraven per creuar el pont llevadís cap a l'illa Christianshavn, on vam poder veure la famosa torre de Vor Frelser Kirke, tot i que no vam poder pujar-hi (tampoc no ens hauríem atrevit a la temperatura que estàvem a pujar l'últim tram, que és a l'aire lliure).

Vam entrar a Christiania, on no es poden fer fotos, i no sé si pel fred o perquè ja era fosc, però em va decebre molt. No vam trobar cap bar o local agradable on poder estar-nos-hi prenent alguna cosa, ni cap concert, només parades de venda de maria i altres paradetes regentades per espanyols o sudamericans venent artesania feta a la Xina, a més d'estar tot molt brut. Potser de dia hauríem pogut veure els murals que hi ha pintats o alguna altra cosa que ens hagués agradat en aquest barri hippy que ocupa uns antics terrenys de l'exèrcit...

Vam tornar a passar pel pont llevadís Knippelsbro, però aquest cop per sortir de Christianshavn, i, després de passar per davant de Folketinget (o el que és el mateix, el Parlament Danès), vam passejar per Amagertorv Strøget, un carrer molt comercial en el que vam trobar un McDonald's, moltes botigues d'aquestes que hi ha als centres de totes les ciutats, algun edifici més maco del normal, uns lavabos antics i ben conservats i parades de menjar ràpid típiques de København.

Ara sí que érem al centre de Copenhague, doncs ens trobàvem a Radhuspladsen, on hi ha grans edificis d'oficines amb un munt de cartells lluminosos, l'Hotel Palace, una de les entrades al Tívoli i l'Ajuntament.

Vam travessar unes galeries comercials per protegir-nos una mica del fred i anar fins l'entrada del Tívoli que hi ha a Vesterbrogade, des d'on vam intentar veure alguna cosa d'aquest antic i encantador parc d'atraccions que conserva en el seu interior uns bonics jardins i que estava tancat fins la setmana següent, que era l'inici de la campanya nadalenca, tot i que hi havia una nòria en funcionament a Axeltorv, just davant de l'entrada al Tívoli.

Vam tornar cap a l'hotel a descansar una mica fins l'hora d'anar a sopar, doncs havíem estat patejant per Copenhague durant unes quantes hores ja.

A la guia Lonely Planet parlaven molt bé d'un restaurant modern en el que la cervesa que se serveix és d'elaboració pròpia i cap allà ens vam dirigir en un taxi i sota una intensa pluja per acabar descobrint que al Nørrebro Bryghus acabes sopant al costat d'on es fabrica la cervesa que estàs bevent.

Teníem el matí molt ocupat, així que ens vam llevar d'hora i ens vam dirigir per segon cop cap a Nyhavn, però utilitzant el metro aquesta vegada, per comprovar els horaris del DFDS Canal Tours i comprar el tiquet, tot i que vam haver d'agafar un tour on l'explicació no es feia en castellà, doncs d'una altra manera no hauríem pogut arribar després a l'hora a l'aeroport.

sergibuda

Teníem temps suficient i, a més, pensàvem sortir corrent si feia falta, així que vam anar al bar del davant a esmorzar.

Res més pujar a l'embarcació, es va posar a ploure, però això no ens va impedir veure com els petits vaixells de fusta (algun d'ells amb un estrany i petit far al seu damunt) es transformaven en grans vaixells de càrrega res més sortir de Nyhavn i enfilar Købehavns Havn.

A la riba d'aquest canal i amb un petit moll propi per rebre visitants, s'hi pot veure el modern edifici de l'Òpera.

sergibuda

La porta cap al Bàltic conté reminiscències defensives del passat, però actualment està canviant i els canons i les fortaleses s'estan transfomant en obres d'art i edificis amb altres usos, com els que hi ha a Larsens Plads.

La següent parada era a La Sireneta, però no podíem baixar ni per temps ni per no perdre el bitllet del tour, així que vam fer les fotos de rigor des del vaixell turístic.

Vam seguir la ruta pels canals, descobrint edificis i torres, però també petites embarcacions i d'altres més grans que fan de llar als qui hi viuen en el seu interior, ponts robustos i d'altres llevadissos...

Vam tornar al petit port de Nyhavn per tornar a agafar el metro de Copenhague, que sorprèn bastant per ser automàtic, no portar conductor, poder anar mirant per on passes (com a la nova línia 9 de Barcelona) i no haver ningú per cobrar-te ni haver portes automàtiques, de tal forma que pagues perquè vols. Al costat de l'hotel teníem un 7eleven, però és que en vam veure més de vint (i no és cap exageració), igual que també hi ha moltíssimes bicicletes de tot tipus, amb carrils especials (diria que a tots els carrers, de tal forma que s'ha de vigilar molt quan se circula amb un vehicle i es vol girar creuant el carril bici), amb semàfors propis i tot tipus de complements com remolcs per trastos o persones.

Després de tornar a agafar el metro fins l'aeroport, vam dinar alguna cosa allà mateix i una mica més i perdem el vol per culpa del que ens van trigar a servir (de fet, la Núria es va emportar mig dinar embolicat en un tovalló i se'l va acabar tot volant cap a Barcelona).